Talvel ei tundu mingi vee jahutamise asjandusega jauramine päris normaalne, aga suvel ei ole seda kusagilt võtta. Vähemalt seni on nii olnud. Lootust on, et asjast nüüd midagi saab. Hommikul ei tulnud töö tegemisest suurt välja, kohe kappi lammutama (kapp siiski Electrolux, mitte UPO, ei ole sel tegelikult mingit vahet selle ürituse juures).
Kapi ja vastas oleva riiuli tagaseina vahel liigub õhk vähe. Külmik tundub olevat soojuspumba moodi masin, temp. erinevused on olulised. Panin alla serva 3 ventilaatorit sooja õhu ülespuhumiseks. See sai sellepärast tehtud, et ventilaatorid olid olemas ja aega kulus 10min. Tuntav õhuliikumine tekkis sellest tõepoolest. Tegelikult on see viimane asi, millest süsteemi juures kasu on:
Päris juppideks ei võtnud, proovisin aru saada, mis ja milleks. Nähtud asjadest kõige huvitavam oli kompressor:
Kompressori Danfoss TL5A omadused peaks olema:
1. võimsustarve vooluvõrgust 90-100W
2. jahutusvõimsus 220W
3. kompressori võimsus 1/6hp
see viimane suurus ei ole päris arusaadav, on küllalt täpselt võrdelises seoses jahutusvõimsusega, aga mitte voolutarbega. Samas jahutusvõimsus oleneb tingimustest, mile juures seda määratakse.
Võrdluseks võtsin Aqua Medic´u
Titan 250 Jahuti
1. võimsustarve 100W
2. jahutusvõimsus 190W
3. kompressori võimsus 1/8hp
suurused on võrreldavad. Numbrid on nagunii ligikaudsed aga on näha et sarnased asjad.Tulemus oleneb lihtsalt sellest, kuidas õnnestub kapi juures soojuse ülekandmine teostada.
Alguses mõtlesin, et ei hakka selle pildiga enne trummi lööma, kui töötava asja peal temperatuurid näha on. Nüüd on olukord parem ja oluline detail siin näha:
Vasktoru pikkus elemendi sees 6,2m peaks andma hea ülekande. 2 Arctic Cooling´u ventilaatorit külge (nime järgi sobivad hästi kuhugi külma kohta saatmiseks, arvuti küljes nad juba olid ja sinna lähedale neid rohkem ei lasta) :
Ventilaatorid võiks olla isegi suuremad (120mm) aga ei olnud käepärast.
Kogu asjandus läheb kappi:
mõõdud on mõistlikud, saaks veel midagi sinna mahutada. Mingeid`"normaalseid" asju samas sahtlis vist ei saa hoida, temp. hakkab muutuma vahemikus -15...+15C või isegi rohkem.
Torude sissetoomine on veel lahendamata. Kusagilt peab kapi auklikuks laskma. Parem külg tundub tõenäoline.
Esialgu "külmategemise" projekt jääb vist paariks nädalaks sellesse punkti pidama. Tegelen kasti juures vajalike asjadega, et saaks vee sisse ja akva pilte ka.
Vee filtreerimine on uue kasti juures veel suhteliselt huvitav moment. See osa praegu juba valmis ja ilmselt järgmine teema enne kastini jõudmist.
Jahutuse osast veel tsirkulatsioonipump puudu. Ei teagi, mis sinna panema peaks. Vooluhulk ei tule suur, 2-3L/min peaks küll olema. Torud-voolikud on väga pikad (kogu ulatuses korraliku termoisolatsiooniga, otsad veel tegemata.) Kogupikkus 6m (kapi soojusvaheti toru) +2*12m voolikud + 3m filtri sees toru = 33m
. Ma ei ole kindel, mis jõud seda jahutusvedelikku ringi tahab ajada.
Süsteemi tuleb kallata vist mingi kangem jook, et kapi 6m torus ära ei hanguks ja pumbal ka natuke lõbusam oleks. Auto jahutusvedelik ei ole -15c ja toru väikese ristlõike juures juures väga voolav, peaks urima seda asja.
Jahutuse on/off käib pumba lülimisega. Isevoolu teel ei liigu selles kontuuris midagi.
Külmik akva jahutamise ajal kuigi normaalselt ei toimi:
Kompressori lülimise termostaat asub kapi suures ruumis, nii et kompressorit tuleb käivitada väljastpoolt koos tsirkulatsioonipumbaga. Pump ja kompressor töötavad alati koos, kui akva poolt jahutamise soov tuleb. Muul ajal lülitab kompressorit ikka termostaat, nagu ennegi.
Praegu ei oska ette näha, mis juhtub kapi suure osa temperatuuriga, kui kompressor töötab pidevalt ja püüab maha jahutada ülemisse sahtlisse tekkivat sooja õhku. Külmiku aurusti on ühine ülemisel ja alumisel osal, mingeid regulaatoreid vahel ei ole. 1/5 aurusti pinnast asub suures alumises ruumis ja 4/5 üleval väikeses sahtlis. Kondentsi tekimist ja jäätumist ei peaks tekkima, sest välisõhku (niiskust) kusagilt juurde ei tule.
Panen siia kirja veel mõned momendid, miks jahutus sellise ehitusega sai tehtud.
Põhimõtteline küsimus on, kas sellist jama vaja on ? Eelmisel suvel oli ilma jahutuseta jama palju suurem. Kui saaks ilma hakkama, oleks isegi rahul. Taimedega seoses tahaks kastis hoida 25C aga suvel ja ülevalt 400W valgusega läheb asi käest ära. Isegi ilma valguseta juhtub peaaegu sama. Ruum, kus akva asub, on 30m2 ja suvel mõnikord nädal või paar ilma aktiivse kasutuseta. Õhksoojuspumbaga saaks seal hoida 24/7 mistahes temperatuuri, aga see ei tundu mõistlik. Ruum peaks olema vist22 kraadi, et akvas 25 hoida.
1. Freoon läbi filtri lasta või eraldi freooniga soojusvaheti filtri voolikute vahele ? See on põhimõtte poolest valmis akvajahuti kopeerimine. Kompressor peaks siis asuma akvaariumi lähedal ja teostamine tundub keeruline. Soojusvaheti(aurusti) tuleks teha roostevabast ? Oma aruga ei saaks hakkama. Nii palju tean, et freooni ei sobi samamoodi pumbata nagu vett
.
2. Akva vesi otse läbi külmiku lasta ? Voolikutesse tekib aja jooksul läbu, mida on päris võimatu välja pesta. (praegusel juhul voolikud väga pikad ja väikese läbimõõduga). Jubinaid oleks nagu vähem, ei ole vaja filtripoolset soojusvahetit. Aga mis materjalist saaks sellisel juhul olla kapi poolne ots ? Vaske ei tohiks kasutada, liiga suur pindala. Alumiinium ei peaks happelise veega kaua vastu. Ise punuda roostevabast ? Päris tehasejahutitel on soojusvaheti titaansulamist.
Vesi ei peaks jahutusringis väga kaua seisma, bakteritega tekib jama. Kapipoolse jahuti välistemperatuur ei tohi palju alla 0 kraadi minna - vesi külmub ära jahutis.
Hea oleks saada selle info kohta võimalikult kriitilist tagasisidet, olgu või mõne jubina kohta
what a f..., leiaks mõne nõrga koha konstruktsioonis. Igaks juhuks ütlen, et mul pole vähematki ettekujutust, kuidas jahutusseadmed tegelikult töötavad.