Tegin 7 kuud tagasi 180L (150L vett) täiesti puhtaks, pesin põhjakruusa korralikult läbi ja jagasin akvaariumi vaheseinaga kaheks enamvähem võrdseks osaks. Ühel poolel töötas eheimi 2213 välisfilter, teisel poolel põhjafilter mida käitas 490L/H tsirkulatsioonipump ja mis tekitas pideva tsirkulatsiooni läbi 5-6 cm paksuse mineraalse (loodusliku) sõelutud kruusa (all 5-7mm fraktsioon ja peal 1-3mm fraktsioon).
Ka peale poolt aastat tööd esines põhjafiltriga poolel probleeme (krevettide noorjärk hukkus, ilmus ja kadus teatud juusvetikas). Välisfiltriga poolel selliseid probleeme ei olnud või oli oluliselt vähem kuigi üle poole biokoormusest oli seal. Üleasustuse, aereerimise ja tsirkulatsiooniga kindlasti probleeme ei olnud. Unustasin öelda et enne kaheks jagamist filtreeris kogu akvaariumi (150L vett) eheim 2213 ja esinesid sarnased sümptomid nagu hiljem põhjafiltriga poolel. Eheimi enda spetsifikatsioonis loetakse 2213 filtrit 150L vee jaoks igati piisavaks.
Arvatakse et suur osa akvaariumis elutsevast nitrogeenbakteri kolooniast elab üldse väljaspool filtreid, kuid ise oletan et see koloonia suurus ei taga veel tema ammoniaagi/ammooniumi neutraliseerimise efektiivsust. Oletan et oluline on piisava hulga vee liigutamine läbi piisava suurusega nitrogeenbakterite koloonia. See ongi korraliku välisfiltri töö.
Oli viga et selle teemaga välja tulin kuna tõestada seda pole võimalik ja alati saab kahtlustada "mõnda kolmandat mõjuallikat". See ei vii kuhugi.
See teema tundus oluline ja huvitav.
Otseselt mul tavamõistes probleeme ei olnudki - kardinal tetrad on ilusate tervete uimedega ja säravad nagu briljandid - see juba näitab et probleemid olid lühiajalised ja mõjutasid silmaga nähtavalt ainult tundlikke liike. Silmaga nähtamatu mõju on pikajaline ja põhjuse-tagajärje seos ähmastub.
Olen piisavalt palju mujal näinud silmnähtavalt stressis kalu kuigi akvaarium näib olevat standartne ja üleasustus ka mitte suur. Ma lihtsalt ei usu enam et standartne varustus on vee kvaliteedi ja stabiilsuse tagamiseks piisav, eriti seal alla 100L ja sisemise filtriga komplektide osas.
Siia foorumisse pöördub oma kalahaiguste ja muude probleemidega vaid osa alustavaid akvariste. Olen kuskil autoriteetses ingliskeelses veebikeskonnas lugenud et üle pooltel (tegelikult oli see protsent veel suurem) alustavatel akvaariumipidajatel lõppeb see esimene kord halvasti ja enamus kalu hukkuvad või antakse ära. Olen mõelnud et võiks olla mingi kokkuvõttev alustava akvaristi ABC (trükis) mille poest vajadusel kalu või akvaariumikomplekti ostes kaasa saab. Aga see on juba teine teema. Vabandust et veevahetuse teemast kõrvale kaldusin.
Edit:
Kpl. Kalake kirjutas
Tsiteeri:
Eheim väidab vastupidist: oluline on bakterikoloonia suurus ja suurem vee voolukiirus läbi bakterikoloonia ei anna lisaefekti. Ehk bakterite jaoks on olemas mingisugune optimaalne voolukiirus, mille juures töödeldakse läbi teatav kogus jääkaineid ning intensiivsem vool ei suurenda filtri bioloogilist efektiivsust (küll mehaanilist). Seda mõõta on ilmselt küll keeruline.
Igati nõus, väljendasin end halvasti. Küllap on iga konkreetse filtri jaoks oma optimaalne voolukiirus ja seda suuremad filtrite tootjad arvatavasti ka testivad. Olen kuskilt lugenud et Eheimi välisfiltrid on võrreldes teiste brändidega veidi väiksema voolukiirusega ja et mõtekas on võimalusel valida filtriga sama brändi soovituslikud filtrisisud kuna see tagab paremad tulemused (on testid optimaalseks). Mõtlesin pigem seda et ammoniaagi parimaks võimalikuks neutraliseerimiseks on konkreetse akvaariumi koosluse jaoks mingi optimaalne kiirus (aeg) millega kogu akvaariumi vesi läbi n.bakterite koloonia juhitakse. Filtri enda voolukiirus jääb ikka tehase poolt ette antuks, suurendada saab jõudlust vajadusel ka näiteks kahe paralleelselt töötava filtriga või suuremale akvaariumile mõeldud filtriga.
Rein küsis kas nitriti teste tegin: jah, teen ikka aegajalt (ribatestid). Pole kunagi midagi näidanud (väljaarvatud sissetöötamise ajal).