foorum.akvarist.ee

Akvaariumihuviliste kohtumispaik


Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]



 [ 40 postitust ]  1, 2, 3  Järgmine
Autor Sõnum
PostitusPostitatud: Laupäev Nov 03, 2012 11:45 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Led valgustuse teemal olukord foorumis nagu rahulik praegu ? Kel on, ei kurda, kel pole, ei oska nagu küsida ka midagi. Ise mõtlesin et lähema paari aasta jooksul ei tahaks selle Led asjaga midagi suuremat ette võtta. Tundub kallivõitu praeguse materjalide valiku juures. Huvi olnud rohkem teoreetilise iseloomuga, et midagi võiks nagu proovida, aga õiget vajadust ei ole.
Sõbral väsis ära 180L kasti valgustus. Vaatasime, et sama asja uuesti üles ehitada ei ole huvitav, juba nähtud asi. ( muidu kuri valgustus oli, 4 juweli toru ja 4*80w ballastid, korraliku taimeakvaariumi valgus oli. Ilma ventilatsioonita kaane all oli niiskust liiga palju ja see sõi konstruktsiooni lõpuks päris ära).
Sellega oli siis vajadus midagi uut teha olemas. Lugesin natuke neid teemasid, mis powerled valgustuse kohta juba olemas ja proovitud. Ei ole mõtet ise proovida ja katsetada asju, mis juba kusagil tehtud ja järeldused olemas. Mõistlik on võtta see juba olemasolev info ja selle põhjal midagi nokitseda. Keeruliste küsimuste lahendamiseks on arukas leida mõned võimalikult laisad tüübid, need ei sebi ülearu asjadega, mida ei jaga – nii on kahju kõige väiksem. Parimal juhul on siis tulemuseks midagi praktiliselt kasutatavat, mis võimalikult lihtsalt kirja pandud. Tekkis selline väike äratundmsmoment – laiskus tõesti suureks läinud. Oleks hea motiiv midagi vajalikku liigutada. Kõige hullem oleks aega kulutada asja peale, mis kuhugi ei vii.

Kui vaadata Led valgustust kogu praeguse materjalivaliku taustal ja proovida asja võimalikult "et kõik algusest peale ausalt ära rääkida" siis esimesed 100lk tekitavad juurde umbes sama palju uusi küsimusi ja selgemaks ei ole midagi saanud. Need 100lk infot on internetis nagunii olemas ja ei ole vaja siia kopeerida. Mõtlesin, mismoodi seda 180L Powerled projekti siin üldse kirjeldada. Teema tuleb ilmselt palju mahukam, kui lõpptulemuse jaoks tarvilik oleks. See ei oleks eriti keeruline, loetleda detailid ja nende ühendamise järjekord, et kõik töötaks. Tahaks natuke enamat, kui juba tegeleda asjaga ja aega kulutada.

Keerulisem on see, et tegelikult ei ole täpset praktilist kogemust ja rohkem väärtust oleks protsessi kirjeldusel, mispärast ja milliseid materjale kasutada. Jõudsin järelduseni, et teema tuleb ikkagi Led valgustusest üldiselt ja see 180L projekt annab nagu raami, mille ulatuses tuleb valikud teha. Kättesaadavate materjalide valik on praegu nii suur, et päris seinast seina teema hajub ülearu laiaks ja ei sobi praktiliseks järgimiseks.

Proovin siin teema ulatuse kuidagi määratleda :

1. Led valgustus 180L taimeakvaariumi peale. See tähendab küllalt tugevat valgustust, peab spektri poolest sobima taimedele ja muidu vaatamiseks atraktiivne olema. Kuna tegemist niiöelda keskmise akvaariumiga, saaks tulemust kasutada ka sellest erinevate kastide peal.

2. Konstruktsiooni poolest originaal kaane osa jääb alles võimalikult palju. Asi puhtalt laiskuses, ei taha ehitada asju, mis palju aega nõuavad.

3. Elektroonika osas prooviks kasutada valmiskomponente ja mooduleid, ise midagi aretama ei hakka. Päris 100% ei seda saa lubada, aga võimalikud aretused ei ole keerulised.

4. Materjalide valik võimalikult ratsionaalne, niisama läbustama ei hakka, kus vaja, tuleb ikkagi natuke kulutada.

Mismoodi teemas arengut ette kujutan ?

1. Praegune valik powerled elementidest. Siin peaks natuke kirjeldama olemuselt erinevaid Led´e, mispoolest on uued asjad natuke paremad kui vanad ja kuidas erineva spektriga elementidest hea valguspilt kokku saada. See osa projektist on äärmiselt nüri, kuna eeldab natuke arusaamist mõnedest graafikutest, aga mitte kohustuslik, sest lõpuks on ikkagi olemas loend vajalikest asjadest. Arvatavasi ei pääse siin ka mõnedest mõõtühikutest ja sellest, mis praktilist kasu neist võiks olla.

2. Missugused toiteallikad oleks sobivad ? Täpselt saab seda öelda siis, kui Led elementide valik juba tehtud.(tavalised on/off toiteseadmed, nupust keeratavad dimmeriga ballastid, kontrolleriga juhitavad ballastid analood või digisisendiga). Ei ole keeruline küsimus, selle on tootjad juba lahendanud - igale meie valitud Led grupile on olemas sobiv toiteseade, tuleb ainult üles leida. Nõudlikuma lahenduse juures peab ise natuke aretama, aga mitte palju-

3. Jahutuse küsimus koos üldise konstruktsiooniga. Powerled on üldiselt selline jubin, mis ei ole nõus pikkemalt ilma sobiva jahutuseta töötama. Siin võiks lahti seletada, mis temperatuuri ulatuses Led on nõus töötama ja kuidas temp mõjutab kasutegurit ja töökindlust. Radiaatorid, passiivjahutus, ventilaatoriga aktiivjahutus, vesijahutus (seda antud 180L projektis ei kasuta siiski).

4. Et tegemist natuke ressurssi nõudva konstruktsiooniga, oleks vaja eraldi arutada detailide saadavust ja seda, mis asi lõpuks makasab. Paar aaastat tagasi oli olukord küll selline, et arvestatav Led projekt oli niisama katsetamiseks liiga kallis – vähevõitu ja kallivõitu tundus. Praegu on olukord parem. Head materjalid on aasta pärast odavamad, aga klaliteedis väga suurt hüpet ei ole ette näha. Kogu valgustuse hinda ei saa võrrelda veel luminofoortorudega, aga samamaoodi ei saa võrrelda omadusi – Led on juba päris hea lahendus.
Praktilise poole pealt on vaja teada, mida need jubinad maksavad. Kas seda peaks igas punktis käsitlema eraldi või oleks piisav lõpptulemuse juures sellega tegeleda ? Kõiki asju saab teha kas "valge inimese moodi" või ratsionaalselt. Kulutamise võimalus ei ole kuidagi piiratud aga see ei tähenda siin tingimata paremat tulemust. Tahaks asja teha võimalikult hea ja seejuures väikese kuluga.

Siitpoolt vaadates ei ole küsimus info ja väljavaadete puuduses vaid selles, kuidas teemat üles ehitada. Tegelikult on asi väga mahukas ja kõige segasem oleks läbisegi hakata seletama üldist pilti ja detaile.
Alguses proovisi teha 1-1 tõlke ühest allikast: [url][url]http://www.aqa.ru/forum/svetodiodnyiy-svetilnik-dlya-akvariuma-pravilno-217128-page1[/url] [/url] Tulemus oli nagu pimedas kirvega kooritud kartul ja vaatasin, et olenemata heast allikast ei saa seda ikka niimoodi teha. Tuleb asjad oma sõnadega üle seletada.
Praeguse seisuga oleks siis teema ulatus arenguna ideest tulemuseni. Praegu veel suurt midagi tehtud ei ole. Mõned jubinad on laua peal olemas ja muud ootavad Ebay tellimise järjekorras. Kui on huvi sellise projekti vastu, pange küsimused kndlasti üles, lihtsam asju seletada. Projekt ja kirjeldused läheb töösse igal juhul. Mida rohkem tagasisidet, seda suurem üldine kasu asjast.

_________________
430L


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev Nov 04, 2012 09:11 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev Jaan 17, 2012 06:19
Postitusi: 760
Pildid: 2
Asukoht: Tallinn (ja ülejäänud Eesti)
Tekkis küsimus, mis võimsusega LED plaanid kasutada ja mis tüüpi?

Mul hetkel 10W power LEDid. Nende pluss see, et 2 LEDist piisab 100L valgustamiseks.... Suur miinus on aktiivjahutuse vajadus. Väiksemate pluss on veel see, et saad kasutada erinevaid värvitemp. ja värve ja üldvattid ei lähe veel suureks. Minul 100L oli suht mõtetu. 1W ja 3W on päris hea valik ma arvan või mis sul välja valitud on.

Kas plaanid ka teha öövalgustuse tavaliste LEDidega?

Küsin sellepärast, et endal on see plaanis aga tekkis küsimus. Ühest toiteallikast (led driver) ei saa päeva ja öövalgustust põlema panna... vähemalt mitte minu süsteemis kuna kasutan tulede jaoks 220v taimerit, mis alustab ja lõpetab driveri töö. Teine varjant on panna akvale 2 driverit. Samas 1-2W tarbimise jaoks 30W driver panna on ka mõtetu. Äkki sul mingi lahendus välja pakkuda peale 1-2W driveri tellimise :)


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev Nov 05, 2012 04:07 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev Juun 18, 2011 04:46
Postitusi: 1058
Pildid: 0
Asukoht: Saue
Väga huvitav teema :)
Kui summa käes siis saaks teha tasuvuse võrdluse ehk mitme aasta pärast tasuvad need LEDid ennast võrreldes T5 torudega. Eeldusel muidugi, et nad töötavad niikaua kui ette nähtud.
ja see 180L annaks nt minule hea võrdlusmomendi.

Hetkel olen ma aru saanud, et LED valgustuse soetamine kallim aga elektritarve väiksem aga mis see vahekord tegelt on, ei tea.

Jään huviga andmeid ootama.

_________________
180L https://sites.google.com/site/akva2011/
aqadvisor


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev Nov 05, 2012 05:19 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
andrep kirjutas:
mis võimsusega LED plaanid kasutada ja mis tüüpi?
Nägemus selline, et Led koguvõimsus tuleb 2...2,5 korda suurem, kui reaalselt vaja läheb. Hinna poolest on see muidugi läbustamine - ehitada asi, mille max võimsust vist ei kasuta. Asjal 2 mõjuvat põhjust:

1. Ükskõik millise Ledi kasutegur ( kristallist eralduva valguse ja soojuse suhe) oleneb kristalli temperatuurist ja sellest, kui suure võimsuse juures Ledi kasutame ( kui meil on Led max võimsusega 10w, see ongi tegelikult suurim võimalik võimsus, mille juures veel enam-vähem töökindlus on garanteeritud ja kasutegur on seejuures palju väiksem kui 50% võimsusel. Tootja poolt antud manualis on tavaliselt kirjas, et max võimsus ei ole soovitatav. Ühesõnaga see max W number, millega Led müüakse, on küll kasutatav, aga mitte väga hea sellise projekti tarvis.

Väiksem võimsus (võrreldes max, mida tootja lubab ja millega asja müüakse) - suurem kasutegur - vähem soojenemist- lihtsam jahutada.
Energiakulu ka veel lisaks, kuigi see ei ole isegi pikemas ajas võrreldav muude kulutustega.

Hea uuema aja Powrledi kasutegur on ligikaudu 50% - pool soojuseks ja pool valguseks. See ei ole eriti oluline, kui võimsused väikesed. Vanemate Powerledide kasutegur on väiksem.

Kui võtta uus Cree XML 10w 50% võimsusel ja võrdluseks sama spektriga tundmatu 5w Led max võimsusel siis kasutegur ehk saadav valgushulk erinevad 2...2,5 korda uue tehnoloogia kasuks ehk mitu korda vähem soojust sama valgushulga juures. Spekter ise ei ole nii erinev, et vanad asjad kohe üle õla peaks viskama. Kui on olemas, võib julgelt kasutada.

Õnneks on vähe neid, kel sahtlis suur varu 2-3 aastat vanu Powerlede tolmu kogub. Praegu neid juurde osta ei ole nagu mõtet. Sellega ei ole nii, et uued asjad on natuke paremad ja palju kallimad. Pigem vastupidi - sama hinna juures on uut asja palju rohkem.

Cree XML ja XTE seeriad on viimased sisulised uudised akvaariumi valgustuse teemal. Uusi asju tuleb kogu aeg juurde, aga kvaliteedis (kasutegur ja spektri ulatus-ühtlus) ei ole peale seda edasiminekut olnud.

2. Praeguse plaani järgi tuleb kaane alla 5 eri värviga Led gruppi ja võimatu on öelda, kui suurt valgushulka igast grupist vaja läheb normaalse valguspildi jaoks. See tähendab igale grupile oma dimmeriga ballast. Selleks on olemas päris lihtne ja odav lahendus, kui asjaga selleni jõuan, näitan täpsemalt. Jupid ei ole veel laua pel, aga teoreetiliselt peaks töötama.

Need kaks põhjust kokkuvõttes ongi see, miks Led peaks olema poole võimsam, kui tegelikult vaja on.

Põhilise valguse mõtlen võtta sellest: Cree XML T6 Cool White (10w 6500K) 10Tk. Krõbistasin Led teemat paar kuud, enne kui mingi ettekujutus tekkima hakkas. Erinevaid PowerLede on praegu saadaval nii palju, et kõigest on võimatu ettekujutust saada. Vaatasin ainult neid materjale, mida hiinlaste käest normaalse hinnaga tellida saab ja põhimõtteliselt ilma transpordikuluta. Seega on materjalide valikust ülevaade olemas. Üldiselt tulevad sealt asjad kohale küll ja päris jama ei ole olnud. Võib juhtuda, et mõni jupp ei ole päris see, mis tellitud või töötab natuke teistmoodi kui vaja. Päris kasutuid materjale ei ole olemas, kuhugi ikka sobib :) .

Ühe draiveri külge mitut erinevad Led gruppi ei saa normaalselt ühendada. Kuidagi töötab, aga ei tea, kuidas võimsused jagunevad. Kui lihtsalt öövalguse jaoks on vaja kasutada midagi nendest Ledidest, mis muidu päeval töötavad, saaks mingit 12v (2-3Ledi saab ühendada)adapterit läbi takisti proovida. Öövalgusel võimsus nii väike, et päris õiget draiverit ei ole vaja.

Ise ma selles projektis öövalgust ega ühtki muud eriefekti ei kasuta, neid saab hiljem lisada, kui isu. Led on selles mõttes hea paindlik lahendus ja võimalusi lõputu hulk.

Väike ülevaade valgusgruppidest:

Hea Led valgustuse ehitamisel tuleb ilmselt alustada valge valgusega grupist, mis annab oletame 70% kogu valgusest. Neid Lede, mida on saada valge valguse tekitamiseks, on üldiselt 4 erinevat:

1. Cool White - külm valge valgus, tegelikult sellega saabki teha kõige lihtsama Led valgustuse. Kõige levinum "valge Led", suhteliselt odav ja igalt poolt kättesaadav.

Head ja vajalikud omadused : ilma selleta ilmselt hakkama ei saa :)
Puudused : ainult cool white spektris ei ole piisavalt punast ja rohelist värvust, see on probleem kui kasutada valgustuseks ainult cool white Led.



2. Neutral White - see Led jaotus on tekkinud nüüd viimasel ajal koos tehnoloogia paranemisega. Varem seda eraldi saada ei olnud .

Head omadused : Väga hea spektriga, võiks proovida, kui oleks olemas.

Puudused : Saab tellida ainult suurematest kontoritest ja hind ei sobi. Hiinlased seda odavalt ei müü. Niiöelda täishinnaga on saadaval, nagu kõik muudki head asjad.



3. Warm White : Soe valge valgus, midagi sellise värvusega nagu 2700K säästupirniga laualamp. Natuke kallim kui sama võimsusega Cool White.

Head omadused: Peaks hästi sobima koos Cool White Lediga, et spektri soojemat osa välja joonistada.

Puudused: Eraldi kasutamiseks ei sobi, liiga kollane valgus.



4. RGB Led. Selles on koos 3 eraldi kitsa spektriga kristalli. See võiks koos kasutades anda hea puhta valge valguse, reaalselt aga selleks ei sobi. Iga värv eraldi on liiga kitsa ulatusega ja värvid selles valguses ebaloomulikud. Oleks odav, võiks kuidagi kasutada lisavalgustuseks koos valge Lediga. On olemas veel RGBW, milles lisaks Cool White ka. Kallivõitu ja vähevõitu. Väikese kasti peal võiks proovida, suurele läheb liiga kalliks ja midagi erilist sellest ei teki.

Sellest reast tulevad siis 180L projektis kasutusele Cool White ja Warm White .

Cree XML T6 Cool White 10w 10tk
Cree XTE R4 Warm White 5w 10tk

Need 2 gruppi annavad põhivalguse.

Võmsust on natuke palju, aga kui lihtsalt Led elementide hulka vähendada, siis läheb valgus vist ebaühtlaseks. Oleneb, kui kõrgel valgusti asub veepinna kohal. Praegu ehk max 5cm tuleb. Juwel 180 kaane ehitus jätab sellise kõrguse. Mõte ongi, et igas valgusgrupis on 10 Ledi. Kaan on jagatud kaheks võrdseks osaks nagu algselt ongi. Kummagi poole peale siis 5 tk igast grupist. See 5tk on sellise pikkuse peale isegi vähe, kaane otsast otsani 100cm.

Ülejäänud 3 gruppi on natuke keerulisem leida. Peab natuke Cree Ledide gaarfikuid vaatama. Homseks otsin välja. Suuremate Led tootjate (Cree, Lumiquest, Samsung), materjali eelis on see, et iga detaili kohta on olemas tõepärane manual, millest saab midagi vajalikku välja lugeda. 99% manualist on normaalseks lugemiseks üsna kasutu, aga see ülejäänud 1% on täiesti piisav antud juhul. Ma ei ütle, et tundmatu tootja asjad halvad on, aga nendega ei tea täpselt, mis lõpuks välja tuleb. Rohkem aega ja katsetamist on nendega.

Kui vaadata, mis huvitavat valmisvalgustit üldse olemas on, siis sellele ei oskaks midagi lisada ja kommenteerida:

http://reefbuilders.com/2012/05/16/pacific-sun-triton-r2/

See küll mereakvaariumi disainiga, aga ma arvan et suhteliselt olematu kulutusega saab mageveeakvale sama kvaliteedi ise sepistada. Juhtimise pool on iseasi, aga alguseks on ju kvaliteet lihtsalt valguses, mide see asjandus akvaariumile annab ?

_________________
430L


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev Nov 05, 2012 11:28 
Moderator
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev Jaan 08, 2005 06:26
Postitusi: 3519
Asukoht: Tallinn, Nõmme
Millise tipunurgaga need LEDid on - 120 kraadi või kitsamad?


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Teisipäev Nov 06, 2012 11:29 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Ebay lehelt võetud andmed:

Cree Single-Die XM-L LED T6 280lm@750mA (T6-1C) :

• Maximum drive current: 3000 mA

• Low thermal resistance: 2.5°C/W

• Viewing angle: 125°

• Available in cool white

• Electrically neutral thermal path



Powerled kasuteguri kohta veel olulist:

Mida madalam kristalli temperatuur, seda parem. Seda on keeruline tagada, kuna toas on soe ja Led soojeneb ise tugevalt. Temp läheb igal juhul üles ja selle suhtes on uued Powerledid oluliselt paremad:

Nendes Cree xml andmetes oli märgitud thermal resistance (soojustakistus) kristalli ja aluse vahel. Mida väiksem takistus, seda paremini annab kristall soojuse aluse peale edasi. XML juures see 2.5C/W tähendab, et max võimsusel 10w on kristalli ja aluse temp erinevus 25°C. Kristalli soovitatav maksimum on sel Ledil 85°C. Üle selle ei ole hea. 85-25=60 kraadi radiaatori max temperatuur. Tegelikult nii palju ei saa lubada, sest jahutusradiaator ei soojene ühtlaselt - Led kinnituskohas temp palju kõrgem. Võtaks 15 kraadi veel maha ja saame radiaatori temperatuuriks max 45°C, see on normaalse varuga.

Mispärast see tootja poolt antud kristalli temp 85°C oluline on ? Uute Powerledide andmed (kasutegur, spekter jne ) ongi mõõdetud sellel temperatuuril erinelt vanematest asjadest, kus mõõtmised tehti 25° juures. Mistahes Led kristalli kasutegur 25°C vs max °C erineb vähemalt 20%.

Vanema põlvkonna Powerled vähesed andmed, mida tellimise juures on võimalik näha, näiteks sellised:

- Input voltage: 11V~12V

- Total power consumption: 10W

- Output: 500~600 Lumens Total (manufacturer rated)

- Color temperature: 6500K White

Saame teada, et 6500K mis sobib ja kui muid asju ei ole näinud, võiks kasutada ja rahul olla. Võimsustarbe 10w ja valgustugevuse (500~600 Lumens ) järgi saab leida kesmise optimistliku valgusviljakuse : 550 / 10w = 55 lum/w. Kui sellist effektiivsust niisama jagataks, võiks kotitäie tellida (transa tasuta). Osta ei ole mõtet ja hind ei ole ka oluline üldse.

Võrdluseks Cree XML Cool White sama 10W peal annab 100lum/w. Erinevus ei ole 2 korda, aga lisandub veel temperatuuri erinevus 25 vs 85° Cree Led mille juures andmed on saadud. Kokku tuleb erinevus 2 korda Cree kasuks. Lõpuks see tähendab 2 korda vähem soojust sama valguse juures, millega tuleb hiljem tegeleda. Nuhtlus on see soojenemine igal juhul, parem siis juba vähem.

Valgusviljakust lum/w saab võrrelda ainult sama sama värvustempratuuriga Ledide vahel (selles näites oli Cool White vs Cool White). See tuleneb mõõtühiku luumen "olemusest".

See kasuteguri küsimus oligi põhjus, mispärast põhivalgustuse jaoks 1. ja 2. valgusgrupp tulevad Cree XML ja XTE. XML ja XTE erinevad võimsuse poolest 10w vs 5w, muud omadused enam-vähem samad.

XML Cool White valgusviljakus 50% ehk 5w juures on 120lm/w @ 85°C.

Cree XML pdf:
http://www.cree.com/~/media/Files/Cree/LED%20Components%20and%20Modules/XLamp/Data%20and%20Binning/XLampXML.pdf

_________________
430L


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev Nov 07, 2012 05:50 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Proovin natuke seletada Powerled valgustuse effektiivsusest ja mõõtühikutest niipalju kui asjast ise aru olen saanud ja mitte rohkem kui hädavajalik. Mõõtühikud on nagunii udused asjad, mida ei ole mõtet palju ühte kuhja koguda. Mida lihtsamalt hakkama saab, seda parem.

Luminofoortorudega oli vajalik valgustugevuse ühik W/L. See ei näita eriti midagi selle kohta, kui suur valgushulk akvaariumi põhjani tegelikult jõuab. Need kaks mõõtu , w ja L on lihtsalt kuidagimoodi arusaadavad suurused ja mingi ettekujutuse või võrdluse niimoodi saab, igal juhul parem kui eimidagi.
Arvatavasti seesama W/L jääb kasutusse ka Led valgustuse juures. Tuleb leida niiöelda parandustegur, kui palju on Led Watt „parem“ kui luminofoortoru W.
Ühik W ei ole ise otseselt valgusega seotud ja silmaga teda näha ei ole. W on siin elektrienergia hulk, mis valgustis peab võimalikult suure valgushulga tekitama, mille ühik on Luumen. Luumenid olemas – pool tulemust käes. Edasi on vaja kõik need Luumenid kadudeta valgustist akvaariumi poole saata.
Luminofoortorudega on meil sellised probleemid: Ilma hea reflektorita jäi paju Luumeneid niisama kaant soojendama ja ei jõudnud sinna, kuhu vaja. Aja jooksul luminofoor väsib ja Luumenid ei taha enam torust välja tulla. Sooja annab endiselt, aga valgust vähe, tuleb välja vahetada. See, kui pikalt luminofoortoru kasutada sobib, oleneb paljudest asjaoludest, aga oma kogemuse järgi ei käi nad poolt ka sellest, mis peaksid. Vähemalt akva peal ja taimede kasvatamisel annab tunda. Niisama üldvalgustuseks ei ole viga midagi.
Valgushulga ühik Luumen on arusaamsieks natuke tõbise iseloomuga ja tuletatud paarist samasugusest, millest ei ole ka vaja lõpuni aru saada. Kui kindlalt tarvis, siis: http://en.wikipedia.org/wiki/Lumen_(unit)
Oluline on teada, et valgustugevust mõõdetakse inimese silma tundlikkuse järgi (spektri keskel, rohelise värvuse osas on taju kõige teravam, sama valgusenergia hulk sinises või punases osas tundub palju nõrgem. See tähendab, et lihtsat seost näiteks 1W = xLum ei ole olemas (sest ei ole teada, mis spektri osas see 1W valguseks muutub ja ei ole teada, mis kasuteguriga valgusti töötab). Üldiselt hakkab iga voolu juhtiv asi lõpuks helendama, kui sinna piisavalt Watte sisse kütta, aga tavaliselt need ei ole valgustid :) .

Palju parem oleks akvaariumi valgustuses kasutada ühikut lum/L. Kuna valgustis tekkivat valgushulka (lum) kodus ei saa mõõta ja üldse on jama mõõta, on võimalus leida see kasutatava valgusallika tootja andmetest. Tavaliselt on need leitavad ja usutavad.

Võrdlen kaht sarnase spektriga valgusallikat:

1. TL5 HO 54W/965 T5 1163,2mm 3800lm – See siin tavaline T5 965 Cool White luminofoortoru, akvaariumi peale sobiv ja teada, mis see 3800 Luumenit praktiliselt on.

2. Cree XML T6 Cool White 10W 1000lm – väga tõenäoliselt see Powerled, mida saab lähemalt näha. Led ise tegelikult juba olemas aga ei hakka enne katsetama, kui draiverid ja natuke vanema tüübi Powerled võrdlusmaterjal ka kohal.


Luminofoortoru ja Powerled spektrit ei saa päris hästi võrrelda, erineva iseloomuga, aga need kaks asja siin on suhteliselt sarnased ja midagi saab järeldada.

Proovin selle võrdlusega selgitada, mispoolest on Powerledi W „parem“ kui luminofoortorul.
Ainult valgushulga võrdlemisel T5 3800lm vs XML 1000lm näib et XML 4tk annab sama valguse, mis T5 1tk.

Arvestan siin Led max võimsusel, saaks teada, kui suure akvaariumi peal see käesolev projekt veel vajaliku valguse suudab anda. ( Kavas oli kasutada Cree 10XML 10tk + Cree XTE 10tk põhivalgustuseks. Ülejäänud 3 Led gruppi, mis põhivalguse pilti natuke parandavad, ei lisa energia mõttes kuigi palju ja neid ei ole vaja juurde arvestada )

54w T5 = 40w XML Tundub tõepärane, sest XML annab max võimsusel 100lm/w ja T5 kasutegur on natuke väiksem (nende andmete järgi 70lm/w).

100/70=1,4 korda on XML Watt effektiivsem. See oli enne ka teada, aga niimoodi tundub arusaadavam.

Reflektori küsimus ? Led kiirgab kogu valgushulga allapoole 120 kraadise nurgaga ja reflektorit ei ole vaja. Ükski luminofoortoru reflektor sellist tulemust ei anna. Siit võiks Led parandustegurile veel natuke juurde lisada. 1,6 oleks ok ?

Valguse iseloom ? Luminofoortoru annab hajutatud valguse, Led on punktvalgus ja „joonistab“ teravamalt ja kontrastsemalt. Kes on metallhaliidlambi valguspilti näinud, teab mispoolest punktvalgus parem on – varjud ja kontrast annavad loomulikuma ja elavama pildi. Suur hulk valguspunkte Led valgustusel ei ole muidugi sama, mis 2-3 MH lampi akva peal, aga kontrast ikkagi säilib. Led valguspunktid vastastikku seda varjueffekti päris ära ei kustuta. Kontrast lisab pildile atraktiivsust rohkem kui valguse suurendamine. Selle põhjal annaks Led valgustusele veel natuke juurde.

Oletan, et 1 Led W = 2 uue luminofoortoru Watti. Kui on siit vaja praktilist numbrit, siis Led kasutab elektrit 2 korda vähem kui luminofoortoru ja ei väsi aja jooksul. Led tööiga on määratud rohkem kasutustingimustega. Päris igavene ehk ei ole, aga kõik muu kulub ilmselt varem läbi. Võib arvestada, et see Led, mis kaane alla läheb, sinna ka jääb. Kõigepealt tähendab see õigete asjade valimist ja kasutamist õigetes tingimustes.


Vene foorumist http://www.aqa.ru/forum/index.php jäi silma, et Led valgustusega pakutakse max vajalikuks valgushulgaks 40lm/L taimeakvaariumile. Sellega peaks kasvama juba iga asi, mis vähegi tahab.

Mis praegune nägemus näitab: XML Cool White 10W 10tk + XTE Warm White 10tk = 10 000 lm + 4600 lm = 14 600 lm. 14 600 / 40 = 365L max akvaariumi maht, mille juures oleks kindlalt olemas valgustugevus 40lm/L (kui piisab normaalsest valgustugevusest, võib kast veel poole suurem olla) .

Paistab et asi tulebki poole võimsam, kui tegelikult vaja on. See arvestus andis ettekujutuse, mida need XML + XTE kokku 20tk teevad. Max võimsusel ei ole muidugi sellist kasutegurit ja reguleerimise võimalust, aga selle vajalikkust ja ulatust ei näe ka enne, kui 180L asi koos on ja töötab. Paberi peal ei saa kõike ette näha.
See valgustugevuse ümber sagimine on alati suhteline ja arvestus ei ole väga täpne. Sama valgus erineva kasti peal näitab erinevalt ja Led gruppide eraldi reguleerimise vajadus on kindel.
Spektri kokkupanemine on väga kahtlane koht, kui enne midagi ei katseta. Otsin homseks mõned Led spektripildid ja seletan kahtlusi lähemalt. Graafikud ei ole suurem asi pilt vaatamiseks aga selleks otstarbeks midagi paremat ei ole leida. Need ülejäänud 3 Led gruppi ei ole veel teada. Mingi asi mis paberi peal nagu võiks asi olla, võib tegelikult metsa minna.

_________________
430L


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev Nov 08, 2012 06:36 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Eelmise jutu jätkuks veel lisada, et see 2 korda väiksem energiakulu võrreldes luminofoortoruga oli saadud 100% Led võimsuse juures. 180L peal üle 50% ei kasuta ja see tähendab 20% kõrgemat kasutegurit (Cree XML, XTE Powrled 100lm/w@100% vs 120lm/w@50%). Led voolutarve selles projektis 180L kasti peal on siis 2,4 korda väiksem kui luminofoortoruga valgustusel võrdse valgustugevuse juures. Paljud tegurid niisuguse arutluse juures on ebatäpsed või subjektiivsed, aga 2...2,5 korda on see tõenäoline vahemik kindlasti.

Võib isegi olla, et see kokkuhoid energia pealt tasub mingi aja jooksul ära. Seda tasuvuse aega on raske arvestada, sest luminofoortorusid on vaja aeg-ajalt välja vahetada ja elektri hinda ei näe ka ette.
Teadmata asi on praegu see, kuidas 120 tipunurgaga Powerled akvaariumi ühtlaselt valgustab. Üks pilt Led paigutuse kohta on see:


Pilt

See pilt nagu näitab, et kohe alates veepinnast ühtlase valguse saamiseks peab Powerledide vahe olema 10cm kui kõrgus on 4cm veepinast. Suurema kõrgusega võib vahekaugus suurem olla. Seda päris järgida ei õnnestu. Nii palju Powerlede ei tahaks kasutada. Tuleb valgusti natuke kõrgemale panna või olla rahul natuke ebaühtlase pildiga. Selline 10cm soovitus ei tundu ikkagi päris tõepärane. Kui niisama laua peal vaadata, kuidas valgus 4cm kõrguselt jaguneb, võiks vahekaugus suurem olla.

Valgustuse ebaühtluse küsimus on rohkem selles, et eri värvi Powrledid, mida kasutaks, võivad anda akvaariumi ülemises osas kirju pildi. Mõistlik järeldada, et kui kasutada väikest hulka tugevaid Powerlede, tuleb need paigutada veepinnast kõrgemale, mitte 3-4cm. Nii palju, kui kaane kõrgus võimaldab, nii kõrgele ongi kõige õigem. Siit tuleb kohe jama jahutusega, mis peab olema Powerledi peal. Küsimus läheb konstruktsiooni juurde, sellega ei taha veel tegeleda.

Mismoodi valguse spekter tuleks aretada ?
Üsna tuntud pilt sellest, kuidas taimed valgust kasutavad:


Pilt
(eri värvi kõverad jooned tähendavad erinevaid protsesse, et arusaamisel segadust ei tekiks)

See on päris vastupidine sellele, kuidas silm erineva lainepikkusega valgust näeb. Niisuguse pildi järgi taimele hästi sobivat spektrit tehakse vist kahe erineva Powerledi abil: Cool White (445 nm sinine luminofoorikihiga, mis annab laia spektriulatuse) ja 660nm lainepikkusega punane (monokroomne Led, üks 660nm kiirgav kristall ilma luminofoorikihita)

Laua peal käeulatuses üks taimevalgusti:

Pilt

Kahte sorti Ledid, sinine ja punane. Võimsuste suhe 4 sinist +11 punast. See on õige spektrijaotusega taimevalgusti,Led osa ei ole ise aretatud. Mispärast nii palju punast vaja on ? Taime spektrieelistuse pilt näitab punast ja sinist üsna võrdsena, pildi servades sinises ja punases osas on kõverikud samal kõrgusel :? .

Pildiga asi natuke segane.
Pilt näitab taime protsesside aktiivsust ehk tundlikkust valgusele. Teistpidi mõeldes nagu vajalikku energiat spektri eri osades (mitte Luumeneid, mis "töötavad" silma tundlikkuse järgi, ega Watte, mis on vajalikud valgusenergia tekitamiseks).

Ma ei ole selle peale varem mõelnud, aga ilmselt asi selles, et lühema lainepikkusega valgusel (sinine) on footoni energia palju suurem kui pikemal lainepikkusel (punane). Selleks, et punase osa energia oleks sama, mis sinisel, tuleb selle saamiseks kasutada 11/4=3 8) korda rohkem Watte ehk 3 korda rohkem sama võimsaid Lede. Tgelikult ma ei saa aru, kas see taimespektri pilt ise näitab punases spektriosas suurema võimsuse vajalikkust. Kui keegi oskaks seletada, oleks hea.

Sellest teadmisest eriti kasu ei ole siin projekti juures. Õige spektriga Led taimevalgus, väga palju punast ja vähem sinist, on üsna täpselt samasugune nagu Grolux luminofoortoru valgus - Taime jaoks hea, vaatamiseks väga niru.

Niipalju on nüüd selge, et päris taimespektrit ehitama ei hakka. Põhivalgus ikkagi Cool White:

Cree XML Cool White 10w
Pilt

külm valge valgus. Taimeakvaariumi peal nagu kuuvalguse moodi, rohelist ja punast väga vähe. Punast igas mõttes vähe, ei jagu taimele üldse ega visuaalselt. Punased kalad ei ole punased ja rohelised taimed ei ole rohelised. Taimedele sinine 445nm piirkond olemas, sellega ok.

Lisaks läheb soojem valge laia spektriga Led:

Cree XTE Warm White 5w
Pilt

See koos külma valgega annab kollase-punase osas juba parema pildi. Taime jaos 660nm ala ikka veel väga vähe ja silma jaoks ka liiga madalal.

Kolmas Led grupp tuleb ilmselt 660nm punane Led. Laiendab nähtava valguse ulatust punases osas ja ei korda seda, mis Warm White grupis juba olemas. Lihtsad odavad 3w või 1w Powerledid on valida. Lähevad 3w 10tk. Valgustugevust sealt juurde ei tule, aga paraneb värvusülekanne ja taimedele ka abiks. Kui 10tk ühtlase valguse jaoks väheks jääb- ei kata pindala ära, saad hiljem 10 tk juurdr panna. Konstruktsioonis või draiverite osas sellest midagi ei muutu.

See grupp (nagu ka 2 ülejäänut) võimsust palju ei tarbi ja kasutegur ei ole tähtis. Sellega ei võida midagi juurde. Punase osas oleks lihtsatest kättesaadavatest asjadest valida veel 620nm punane, aga see osa on Warm White grupis olemas ja ei ole juurde vaja.

_________________
430L


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev Nov 08, 2012 07:35 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev Jaan 17, 2012 06:19
Postitusi: 760
Pildid: 2
Asukoht: Tallinn (ja ülejäänud Eesti)
Sellist ledi teemat kohe hea lugeda ja sellist just oli vaja. Jätka samas vaimus.

Muidu kas sinu paigutatud ledid jätavad sama päiksesillerdus efekti või ühtlustab see ära nagu luminofooril. Ise mulle jätab see sillerdus kuidagi elutruuma pildi akvast.


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev Nov 08, 2012 08:19 
Moderator
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev Jaan 16, 2005 05:53
Postitusi: 1146
Pildid: 8
Asukoht: Harju/Tallinn
/tehnika/24372/index.html

kasutaja oj seda teemat põgusalt selgutas ja ühel kokkutulekul oli pikem ettekanne 200 liitrise akva isetehtud led valgustusest

_________________
kodune 200 liitrit (led 24x3W)


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev Nov 08, 2012 10:29 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Teisipäev Jaan 17, 2012 06:19
Postitusi: 760
Pildid: 2
Asukoht: Tallinn (ja ülejäänud Eesti)
Ei tea kuidas see teema mul kahe silmavahele jäi. Sai siin kevadel neid ledi teemasid loetud aga seda loen esimest korda. Ei süüdista autot vaid juhet rooli ja istme vahel :lol:


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede Nov 09, 2012 03:01 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Kasutaja oj teemat lugesin aasta tagasi ja siis ei olnud veel tahtmist ise katsetama hakata. Ta ei ole oma projekti vist edasi arendanud. oj tegi valgustuse nende materjalidega, mis olid kättesaadavad 2-2,5 aastat tagasi. Praegu on kõvemad Powerledid natuke paremad ja erinevates foorumites katsetusi ka tehtud. Praktilist infot on rohkem. Põhimõttes ei ole midagi muutunud ja ei muutu edaspidi ka. Materjalid lähevad odavamaks ja paremaks. oj projektis oli materjali peale kulunud vist 8k eek. See asi ei oleks laiemasse kasutusse läinud juba kõrge hinna tõttu, mis sel ajal oli paratamatu. Praegu paistab olukord selline, et kui hommikul tuleb idee teha üks Powerled valgustus, siis järgmise päeva õhtuks on asi valmis. Kulu on seejuures 2korda suurem, kui mõistlik oleks ja asi ise 2 korda kehvem kui selle töö hulga juures olla võiks. Põhjus ainult selles, et vajalik info ei ole ühes tükis kättesaadav. Eraldi killud on olemas rohkem kui lugeda jõuaks, aga et neid omavahel siduda, tekib olulise eraldamisel raskusi.

Selle teema juures on hasart just selles, et õnnestub vist asja koondada. Need arvestused ja graafikud on vajalikud , kui tekib tahtmine asja olemusest aru saada või ise midagi teistmoodi teha. Saab täiesti ilma ka hakkama, kui lõpptulemuse pealt vaadata, mis kuidas töötab.

660nm punase diagrammi ei ole, aga see on samasugune, nagu monokroomsed sinine ja roheline:

Pilt

sinine CREE XPE
470nm-485nm 3.2V-3.6Vdc 350mA~1000mA 60LM~70LM

ja roheline
520nm-530nm 3.3 ~ 4.2Vdc 750 mA 100LM-150LM

graafikud ei ole päris õiges kohas, kui Ledi kirjeldusega võrrelda, aga põhimõte selline.

Sinise lisamine 470-480nm alas tundub vajalik, sest Cool White grupi sinine ei kata seda üldse, Warm White samamoodi. Viimases sinist nii vähe, et ei tule üldse arvesse olenemata lainepikkusest.

Eraldi rohelise järele on ka vajadus olemas. Cool White rohelisest jääb väheks ja Warm White gruppi ei saa ka nii tugevalt peale keerata, et roheline piisav oleks, kollase värvuse mõõt saab enne täis.

Rohelise lisamisega tuleb üsna ettevaatlik olla, see toimib juba päris väikese võimsuse jures. Taimedel on rohelisest üsna bobik, aga visuaalse pildi jaoks vajalik.

Sinise 470nm-485nm ja rohelise 520nm-530nm Ledi andmete võrdlemisel on näha, et sama võimsuse juures on rohelise valgusjõud poole suurem 70 vs 150Lm roheline. Erinevus ei tule mitte paremast kasutegurist, vaid erinevast lainepikkusest - 525nm roheline on lähedal silma max tundlikkusele (oli vist 555nm ). Mida lähemal, seda väiksema võimsusega saab valgustugevuse kätte. Monokroomse rohelisega tähendab see mitte heledamat ja valgemat pilti, vaid erksamat rohelist.

Kusagil oli rohelise kohta see arvestus: Oletame, et on olemas 2w roheline 555nm Led kasuteguriga 50%. 1w läheb siis soojuseks ja 1w valguseks. Sellel lainepikkusel annab 1w võimsust valgustugevuse 680 Lm. (võrdluseks Cool White spektris 1w annab valgustugevuse 200 Lm).

Selle valikuga on Powerledide hulk olemas:

1. Cree XML Cool White 10w 10tk
2. Cree XTE Wamr White 5w 10tk
3. Cree XPE 470-480nm sinine 3w 10tk
4. 520nm-530nm roheline 3w 10tk
5. 660nm-670nm punane 3w 10tk

kaks viimast gruppi lähevad lihtsalt mingid selliste numbritega asjad, tootja järgi ei vali. Roheline oleks vist piisav ka 1w 10tk, aga hinnavahe väike ja 3w on töökindlam.

Võimalused sellest valikust midagi väiksema kuluga teha:

1. Cool White grupis XML asemel kasutada sama spektriga XTE. Midagi peale max võimsuse sellest ei muutuks, kasutegur ka väheneb. Valgus jääb samaks.

2. 3w rohelise asemel 1w kasutada ? Kokkuhoiu mõttes effekt väga väike.

3. Kasutaks igas grupis vähem Lede ? Väisema kasti tarvis võiks mõelda. 180L peal ei taha proovida. Enne on vaja "päris" pilt ära näha. Niisama laua peal proovimine ei näita seda. Väiksema kogusega saab teha rippvalgusti, siis on vaja igale Powerledile valgust koondav lääts külge aretada.

Sobiva spektri kokkupanemiseks on teistmoodi võimalusi ka. Oleks normaalse hinnaga Cree XML Neutral White kusagilt saada, oleks ka päris huvitav, aga sellega muutuvad kõik teised valgusgrupid ka. Cool White on vähemalt selline valgus, mida on nähtud ja midagi päris ootamatut ei saa juhtuda.

See siin on tehtud kõige odavamate asjade peal nii, et kvaliteet ei häviks. Lihtsamalt ka ei oskaks. Kusagi alguses olid põhitingimsed: Vöimalikult odav, lihtne ja hea valguspildiga. Kaks esimest on kuidagimoodi õnnestunud. Kui Led draiverid kohale jõuavad, teen mõned katsed XML - XTE - 5w vanema tüübi Powerled.

Led materjalid arenevad kiiresti. Pragune on tegelikult vist alles algus, kus Powerled juba nagu päris valgust oskab näidata. Odavamaks lähevad need nagunii iga aastaga. Väga põdeda ei ole mõtet selle pärast, äkki järgmisel aastal on palju odavam. See küsimus jääb alati alles :) .

_________________
430L


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede Nov 09, 2012 10:30 
Moderator
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev Jaan 08, 2005 06:26
Postitusi: 3519
Asukoht: Tallinn, Nõmme
Aga mida arvad nõrgemate LEDide kohta kui neid kasutada suuremas koguses? Eelised minu meelest:
- ei ole vaja keerukat voolustabilisaatorit (mitmuses tegelikult),
- ei teki soojuse eraldumist (praktiliselt)
- valguse jaotus parem kuna kiirgureid on rohkem,
- kui mõni grupp kooleb maha, pole seda eriti näha.


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev Nov 14, 2012 02:44 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
andrep kirjutas:
Muidu kas sinu paigutatud ledid jätavad sama päiksesillerdus efekti


Varjude liikumine ja "elus valguse " effekt oleneb sellest, mismoodi Powerled elemendid paigutada. Niipalju, kui erinevates projektides näha on, alati tahetakse saada ühtlane valgustugevus kasti ulatuses ja materjal jagatakse kaane all nii ühtlaselt kui võimalik. Rippvalgusti on selles mõttes parem, et asub veepinnast palju kõrgemal ja võib Powerledid koguda väiksema pinna peale - varjude effekt suurem ja valgustugevus ikkagi ühtlane.

Kaane all on valgustugevuse jaotamisega 2 võimalikku suunda:

1. Jagada elemendid ühtlaselt kogu pinna peale.

+ ühtlane valgustugevus, nii palju kui Powerledide väike hulk võimaldab. Jahutamise küsimus lihtne - soojus jaotub suure pinna peale ühtlaselt ja tõenäoliselt ei ole vaja ventilaatoreid, lihtne passiivjahutus ilma ventilaatori vajaduseta. See tegelikult konstruktsiooni küsimus, kavas on kasutada suurt alumiiniumplekist plaati, mis on korraga kate akva peal ja samal ajal soojuse hajutamiseks.

- mida rohkem valgust hajutada, varjud ja liikumisefektid jäävad nõrgemaks. Kui kasutada väga suurt hulka väikesi Led punkte, on lõpuks pilt sama mis luminofoortorudega. Nii läheb üks oluline hea asi kaduma, mida Powerled võimaldab. Eri spektriga Powerlede ei saa ka päris suvaliselt hajutada, varjude servad jäävad värvilised, kuna eri värvusega valgus lähtub eri punktidest ja iga Powerled joonistab oma varju, millede värvused on erinevad.



2. Teha Powerledi peal põhimõtte poolest sama asi, nagu MH valgustus, kus kasti peal on 1,2 vöi 3 eraldi asuvat tugevat valgusallikat. Varjude effekt on hea ja väike valgustugevuse ebaühtlus ei sega tegelikult midagi.

+ varjud ja valgusjaotus sarnased MH valgustusega, mida on nähtud ja sobib. Kuna Powerlede ei ole väga palju, saaks siis eri spektriga elemandid võimalikult lähestikku paigutada ja valgus oleks värvuse poolest kõige ühtlasem.

- Valgustugevus ei ole päris ühtlane. Kui saaks veepinnast kõrgemale tõsta, oleks parem. Jahutamine keerulisem, oleneb võimsusest, võib-olla on vaja kasutada 120mm ventilaatoreid 2-3tk. Kuuldavat suminat need ei tee, aga kogu kaane pealmine osa ei ole enam nii puhas. Akvaariumi ülemises 10cm osas esiklaasi lähedale ei ulatu palju valgust. Kui seal osas keegi ujub, on näha nagu vastu valgust.


See teine variant on uus mõte, tekkis 2 päeva tagasi. Tundub parem, kuigi tavaliselt nii ei tehta.


Felch kirjutas:
Aga mida arvad nõrgemate LEDide kohta kui neid kasutada suuremas koguses?


Kui vaadata päris väikesi tavalisi 20mA Lede, nende peal valgustuse tegemisega on tegelikult see jama, et neid on siis vaja peaaegu lõputu hulk ja samapalju tööd nende ühendamiseks. 5w Powerled 1tk = 60tk selliseid väikesi Lede, mis ei soojene märgatavalt. Spektri valikuga ei ole ka palju võimalusi. Soojenemise küsimus tegelikult ei kao kuhugi, oleneb mis valgushulka lõpuks vaja on. Tavalise väikese Led elemendi käepärasem edasiarendus on Led ribad, kus kõik juba kasutamiseks valmis ja suurt midagi nuputama ei pea.

Võtaks kasutusele mõõtühik Lum/eur :) võib arvata, et hea Powerledi vastu teised lihtsamad Led lahendused ei saa. See on iseasi, kas nii tugevat valgustust on vaja, ja kas selle ehitamine hästi edeneb (materjali hind, töö maht), on iseasi. Led ribade ja Powerled valgustuse erinevus on praktiliselt sama, nagu võrrelda akvaariumi standardvalgustust luminofoortorudega 0,3w/L vs metallhaliid (MH) 1w/L. Erinev valgustugevus, erinev hind, erinev valguspilt, ja täiesti erinev eesmäk, milleks nii palju kulutada. Üks ei ole teisest parem. Erinevad asjad. 1w/L valgustusega vetikat kasvatada ei ole mõtet. 0,3w/L ei kasva kõik taimed aga võimalikke probleeme ka vähem. Natuke lihtsama konstruktsiooni jaoks saaks mõelda ehk Powerled + Led ribad. Led riba võib olla Powerldi täienduseks päris hea mõte.

Mul oma 430L kasti peal on 2 MH 70w valgustit koos luminofoortorudega. MH on punktvalgus, reflektor 10#14cm 2cm veepinnast ja pilt väga hea. Isegi koos luminofoorvalgusega varjud ja kontrast olemas. Valgus ei ole väga ühtlane, aga see ei sega.“ Elus valguse effekt“ on olemas . Mida väiksem pindala valguse väljundiks, seda tugevamad varjud (see niigi arusaadav tegelikult).

Tekkis selline mõte, et mida väiksem punkt, millest valgus kiirgab, seda parem. Tegin väikese Powerled valgusti 20w 1,5cm2 pindala peale ja vaatasin, kas on väga hea (90L akvaarium). Ei olnud, väga hull kontrast sai. Osa porbleemist andis see, et ainult Cool White Led oli ja väga külm valgus taimeakvaariumile. Väga väike ja terav valguspunkt ei ole hea ja hajutatud ühtlane valgus ei ole ka (luminofoortorudega valgustus).

180 L Powerled projekti kaane osa tuleb 6mm alumiiniumist. Asja ehitus on niimoodi lihtsam, kui jahutusplaat on samal ajal ka akva kate. On võimalik muidugi vanad plastikust katted alles jätta, ja nende alla jahutus aretada. Ma ei kujuta ette, kuidas see eralduv suujus siis kaane alt välja saada. Ventilatsioon saab hakkama küll, aga nii on palju keerulisem ja vee aurustumist tuleb ka palju. Päris ilma ventilatsioonita ei saa siin ka, sest kondentsi tekkimist tuleb vältida igal juhul. Pleki pindala on nii suur, et jahutamiseks piisab pealmisest poolest ja kaane all ei pea õhku ringi uhama.


Pilt

tegelikult 3+3mm plekk soojust juhtiva silikooniga kokku liimitud:

Pilt

3mm oleks vähe ja paksemat plekki ei olnud. Eraldi olekus olid mõlemad tükid ühtlaselt kaardus ja võimatu sirgeks saada. Kahest kõverast asjast sai niimoodi väga sirge plaadi. Kerge materjal ? Sellegipoolest kogu akva kate sellega kaalub üle 5kg.

Hea silikoon, ongi selle mõttega tehtud, et soojusülekanne hea oleks:

Pilt

Powerled kinnitamine plaadi külge hiljem ka sama silikooniga. Siin katsetamiseks üks vana 5w Powerled ja näha kogus, kui palju kulub:

Pilt

Pilt

Silikoon tellitud: http://dx.com/p/fujik-silicone-thermal- ... -like-4579

Hetkel ettekujutus asjast:

Pilt

3,5#5cm pinna peale mahub ära 5 Powerledi (igast valgusgrupist 1). Mida väiksema alusega Powerledid õnnestub saada, seda parem. Tõenäolised mõõdud on XML ja XTE 16mm alusel ja ülejäänud 20mm peal. See 3,5#5cm on nagu üks kogu spektri punt, mida ei tahaks laiemaks jagada. Mida väiksema pinna pealt erinevad värvid tulevad, seda parem (varjud ei lähe kirjuks).

Praeguse seisuga on siis kahe katteplaadi alla vaja ära jagada 10 sellist 3,5#5cm gruppi. Edaspidi Powerled ühendamise juures tuleb veel selline tingimus, et mõlema plaadi all peab olema täpselt võrdne arv Powerlede.
See tuleneb asjaolust, et saaks ühe katteplaadi lahti ühendada ja pealt ära tõsta nii, et teise poole valgustus töötab samal ajal. Praktiliselt mugav, kui akvaariumis midagi teha on vaja. Sellist võimalust, et töötava valgusega kaane osa niisama üles pöörata, Powerlediga ei saa teha - liiga terav valgus on.

Midagi paremat ei oska teha, kui paigutada grupid sarnaselt 3tk MH valgusti asetusega:

Pilt

Segadust tekitab 180L originaalkaane ballastikarp keskel. Seda ei taha ära võtta. Esialgu on mõte sellise jaotuse juures.

_________________
430L


Üles
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev Nov 14, 2012 04:15 
Moderator
Kasutaja avatar

Liitunud: Kolmapäev Mär 05, 2008 11:44
Postitusi: 1359
Pildid: 20
Asukoht: Keila
:shock: väga huvitav ja hariv teema igatahes =D>
jälgin huviga.

_________________
400L akva/CP-suurim,valgus4x39w,sooj-200w +30L nano


Üles
 [ 40 postitust ]  1, 2, 3  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

PHPBB Archiver