aht0 kirjutas:
Nii tehnika kui ka tehnikata akvaariumis on vast peamine et selle elanikud end hästi tunneksid. Kui on võimalik ilma tehikata seda tagada, siis oleks katsetamine õigustatud. Kardan siiski et tehnikata akvaarium on suuresti eksperimentaalne ettevõtmine ja tagada midagi ei saa.
Kalade jaoks on tähtis, et oleks tagatud stabiilne eluks sobilik keskkond, kas see on saavutatud tehnikavaba klaaskastiga või tehnika viimase sõna järgi filtri ja muu tehnikaga, ei oma tegelikult tähtsust.
Pakun omalt poolt välja väga lihtsa, odava ja toimiva lahenduse. Põhja paneks 3-4 cm Biolani musta mulda, selle sisse istutaks taimed - soovitavalt vähenõudlikud ja kiirekasvulised, midagi
sellest valikust. Ehitusmaterjalide poest ostaks kotikese
Silikaadi kuivliiva fraktsiooniga 0,63-2, peseks läbi ning paneks mulla peale 2-3 cm paksuse kihi. Paneks põhja taldriku, et hoida ära pinnase segipööramist, ning laseks akvaariumi ettevaatlikult vett täis, suunates veejoa vastu taldrikut. Kui vesi läheb sogaseks, sogane vesi välja ning uus sisse. Valgustuse paneks tööle, aga sätiks esialgu taimeriga valgustusperioodi 6 tunni peale, kui võimalik, vähendaks ka valgustuse võimsust (ntx valgustil üks toru välja lülitada vms.). Valgust peaks olema kuskil 0,25-0,3 W/l. Iga asi, mis tekitab vee liikumist akvas, on abiks: parim muidugi filter, aga kuna räägime filtrita akvast, siis on abx veepump, kui seda ka ei soovi, siis õhupump - aga häda pärast saab hakkama ka ilma nendeta. Kui tegu troopikaakvaga, siis kui just toas pole troopika, siis soojenduspulgast pole pääsu - järgnev jutt on kirjutatud eeldusel, et pruugitakse soojenduspulka, vastasel korral tuleb akva elanike valik korrigeerida (daaniote asemel kardinalid, SAE-d üldse ära jätta jne.). Järgmisel päeval tooks sisse mõned vetikaid söövad teod (ntx Neritina), ka vetikaid söövad krevetid on abiks (kasvõi kirsikrevetid, parimad ehk Amano krevetid). Kolmandal päeval teeks 50% veevahetuse (kui vesi sisaldab kloori, siis tuleb veevahetusel siitmaalt alati kasutada veekonditsioneeri) ja tooks sisse viieliikmelise
daaniote parve. Kahe nädala pärast suurendaks valgustusperioodi 8-10 tunni peale, kolme nädala pärast paneks valguse täisvõimsusele - sellises seades akval aga ei tohiks olla rohkem kui 0,5W/l. Kolme nädala pärast lisaks paar SAE-d. Esimese kuu jooksul teeks iga 2-3 päeva tagant 50% veevahetuse - see on oluline, tõenäoliselt kõige olulisem asi üldse! Veevahetusega maandame sissetöötamisega kaasnevad riskid. Kui on soov veenduda, et midagi viltu ei lähe, siis võib soetada
ammoniaagi püsiindikaatori (püsitesti) - kui midagi untsu läheb (ntx bakterid mingil põhjusel hukka saavad), siis esimesena läheb asi ohtlikuks just ammoniaagiga, see püsiindikaator toimib tervelt aasta ning hoiab ära suuremad õnnetused. Kuu aja pärast võib veevahetusi vähendada, nii et kord nädalas 30% oleks piisav - samas sagedasemad ja/või suuremad veevahetused ei tee midagi halba, pigem vastupidi, maandavad võimalikke riske. Kalu saab lisada ka rohkem, aga seda peab kaaluma juba täpsemalt, kui palju ja milliseid.
Ja see pole ka mingi kivisse raiutud lahendus, sama tulemust on võimalik saavutada erinevaid lahendusi pruukides.