Silver kirjutas:
Mulle tundub, et probleem ongi vees. Need näidud on minu mätta otsast vaadates suhteliselt ulmelised.
Kõik taimekasvu soodustavad toitained on puudu - NO3 on ulmeliselt väike, võiks aga olla isegi 40mg/l ehk 40ppm.
"Rohelise veega" ongi see tavaline seis - see paneb NO3 nahka. Pole näinud "rohelise veega" akvat, kus NO3 testi näit oleks üle nulli.
Silver kirjutas:
Lisaks on Sul ka vee üldkaredus GH peaaegu olematu - võiks olla 8-9*GH.
Selle tõenäoline põhjus on siin:
Õntsu kirjutas:
Vesi on pärit puurkaevust. Sealne vesi oli liiga rauane joogiks sai ostetud puhastustabletid nii, et vee kvaliteeti mõjutavad ka need tabletid.
Millised tabletid need muidu on, müügil on erinevaid?
Valgustuse jaoks soovitaks siiski soetada taimeri - see pole nii kallis, et tasuks kokku hoida, ning ma ei imestaks, kui see valgustusperiood tegelikkuses kõigub suures piiris ning omab selles loos oma rolli. Kui vanad torud juba on? 325 liitrise akva kohta on 104W üsna kesine valgustus, kui aga torud on vanad, siis lausa niru. Et kui torud on T8 ja vanemad kui aasta, siis tuleks kindlasti välja vahetada. Kui on T5, siis need kestavad kauem - aga ise vahetaksin ka need kord aastas välja.
Oma roll on aga ilmselt ka veel. Kas oleks võimalik akvasse lasta vett otse, ilma neid tablette pruukimata, ning teha selle vee osas ka testid? Kuskil pole juttu sellest, kui tihti ja kui palju korraga tehakse veevahetusi. See on aga oluline - kui värske veega pole mingeid suuri probleeme, siis regulaarsed suuremad veevahetused toimivad nagu reset, nullivad ära võimalikud veega seotud probleemid. Erinevalt levinud arusaamadest mina ei karda suuremaid veevahetusi, vaid pigem eelistan neid, eriti veel olukordades, kus akvas on veega probleeme. 50% nädalas vahetada pole kindlasti probleem ja ei mõjuta eriti ka veearvet, probleemide korral teeksin aga lausa kaks või kolm korda nädalas 50% veevahetuse. See ei hävita kasulikke baktereid ning kui vees pole klooriühendeid, siis ei ole isegi veekonditsioneeri tarvis kasutada (ehkki kahju ei tee).
Soovitaks lisada taimi. Vaja on vaadata vähenõudlikke kiirekasvulisi taimi - midagi
siit. Kusjuures pinnataimede kasutamisel on neil see eelis, et saavad rohkem valgust ning saavad pruukida ka õhus olevat CO2, nii et on üsna tõhusad veest toitainete omastamisel. Kui nendega liialadada, on muidugi see häda, et allpool olevatele taimedele jääb valgust napiks. Pinnataimedest on muidu tõhus Pistia stratiotes - kui ei häiri nende iseloomulik lõhn. Hygrophila on vähenõudlik lihtne taim alguseks jne.
Mida veel? "Roheline vesi", kui on juba tulnud, ei kipu kergesti alla andma ning tundub, et selle tekitajad võivad olla erinevad - igatahes võtted, mis ühel juhul on väga tõhusad, teisel puhul ei toimi. Kindlasti ei teeks ma rohelise vee puhul akvale restarti.
Ehk siis esmalt prooviksin teemaalgataja asemel, kuidas mõjuvad suuremad veevahetused - ise teeks lausa 75%-80% veevahetusi paar-kolm korda nädalas.
Kui see ei aita, siis on mitmesuguseid radikaalseid võimalusi.
Vesikirpude kasutamine on lõbus ning praegusel ajal tõenäoliselt ka teostatav - pean küll tunnistama, et pole seda ise saanud pruukida. Selleks tuleks otsida lähikonnas madalaveelisi veekogusid, kus pole kalu - mingi lomp vms. Vesikirbud on üsna iseloomuliku liikumisega, kergesti äratuntavad, neid saab püüda peenesilmalise kahvaga või ka peene plastist köögisõelaga. Akvaariumisse pannakse nad aga peenesilmalisest võrgust puuris (võimalik, et saaks ka peent köögisõela kasutada eraldamiseks), nii ei saa kalad neid kohe nahka panna. Muidugi kui vesikirpe lihtsalt kätte saab, võib nad ka akvasse lahti lasta, on ühtlasi ka kaladel pidupäev - neile enamasti väga meeldib vesikirpe küttida.
UV lamp aitab ka enamasti. Kasulike bakterite hävitamise pärast pole põhjust karta - kui see on ikka akvas kasutamiseks mõeldud lamp, siis käib veevool temast läbi - kasulikud bakterid aga üldjuhul mitte ei uju vabalt vees, vaid asuvad pinnases, klaasidel, dekoratsioonidel, taimedel ja loomulikult ka filtri meedial. Sestap on UV lamp probleemiks vaid alustava akva korral, sel juhul ei soovitata esimestel nädalatel UV lampi kasutada.
Diatoomfiltriga saab rohelisest veest nobedalt lahti, võtab kinni kõik mikronist suuremad osakesed - sellist filtrit pole aga siinmail saada. Küll aga tasub kanisterfiltri korral proovida
JBL SymecMicro-t, see peaks sama efekti andma. See vast kõige kiirem ja tõhusam lahendus, eelduseks loomulikult sobiva filtri olemasolu, kuhu seda sisse toppida.
Lõpuks, nädalane pimendamine üldjuhul aitab. Aga siis peab ka olema tõesti täielik pimendamine, mitte nii, et jäetakse mingeid piiluavasid vms.
Need viimati viidatud võtted on loomulikult tagajärgede, mitte põhjuste kõrvaldamine. Põhjuste vastu aitab hästi ntx korralik taimestik, kontrollitud valgustusperioodiga valgustus, regulaarsed piisavad veevahetused jms.