foorum.akvarist.ee

Akvaariumihuviliste kohtumispaik


Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]



 [ 17 postitust ]  1, 2  Järgmine
Autor Sõnum
PostitusPostitatud: Esmaspäev Jaan 29, 2018 02:40 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Palju vett läbi filtri voolanud sellest ajast kui viimati akvaariumi teema juures midagi tehtud sai. Laiskus on edasiviiv jõud, seekord ei aidanud. Väärt mõtteid ikka tuleb ette, oleks kes töö ära teeb... :D

Heameel on teatada, et vahepeal on mul tekkinud 2 uut mõtet. Arvestades möödunud aega, on seda vähevõitu. Tegelikult 2 mingis teises kontekstis tähtsusetut infokildu võimaldasid terviku enda jaoks kokku saada. Küsimus oma 430L kasti tohletanud valgustuses, mida keegi ei taha vist renoveerida ? Väga imestaks ka, kui see vahepeal juhtunud oleks.

See on kuidagi väga kriitiliseks muutunud, mis jõud mõtte juurest tegevuseni viib. Vajadus peaks olema piisav pöhjus. Led materjale natuke näppinud olen ikka, kui vajadust olnud, aga oma kasti juurde ei ole jõudnud.
Praktilise info saamiseks olen akva Led valgustusi 3 tk teinud, tulemused on saanud ootuspärased, aga mitte sellised, millega päris rahul oleks. Lihtsad asjad ja erineva ehitusega tehtud. Töö tegemise mõttes ei tahaks neid ehitada, ajakulu ei ole mõistlik. Ma ei ole sellele kunagi niimoodi mõelnud, aga DIY projektide juures 2 korda keerulisem konstruktsioon tahab vähemalt 4 korda rohkem aega. See on isegi vist väga optimistlik hinnang. Kuidas seda üldse mõõta ?
Raske on saavutada mingit röömustavat seost ajakulu ja tulemuse vahel.
Enamasti saavad asjad valmis just sel hetkel ,kui aega on kulunud planeeritust ? korda rohkem, kogu teostusele olen üksjagu peale maksnud ja hilisel tunnil kolmandat korda asjale järele tulnud klient tõstab just välisust hingede pealt maha... Kokkuvõtteks kõik elus ja rahul - asi sai hea. Teistmoodi ei ole juhtunud.

Arutlesin oma kogemuse põhjal, mispärast on vähegi suuremate hobiprojektide teostamine kuidagi vaevaliseks muutunud. Põhjus ei ole otseselt ajapuudus. Vajadusest saan aru ja huvipuudust ka ei ole, aga no ei jõua selleni , et akva pealt vana materjal maha ja õhtuks juba midagi uuest asjast valmis... Info ja materjali kättesaadavus peaks ju kõik palju lihtsamaks muutma. Oletan, et informatsiooni küllus laseb kiiremini valida ja kahelda asjades, mis eile tundusid õiged. Päris hea, kui tunniga midagi ei muutu. See on kiire edasiminek võrreldes sellega, et akva kaane otsast jupi mahasaagimine võtab praegu sama palju aega nagu 10 aastat tagasi.. Proportsioonid on muutunud. Mõtlemine tundub lihtsalt palju jõukohasem ja väiksema riskiga. Ilmselt normaalne olukord. Halb valik oleks suurem asi nii kokku panna, et `` läks nagu tavaliselt``.

Asjde omal jõul aretamine ikka küsitav, et kas mõtet ja kas tasub. Väga keeruline asjasse mittepühendunud asjatundjale seletada, mis kuidas tasub. Tasuvuse küsimus praegusel ajal väga oluline. Kui tegevusega midagi uut või huvitavat selgub, tasub kindlasti. Protsess ise on huvitav. Ise ei hakkaks aretama asja, mida valmiskujul juba kusagilt osta saaks. See ei oleks huvitav, muud vastuolu ei ole. Head asjad on poes olemas. Ise saab teha hea asja natuke oma vajaduse järgi. Seda, et hea asi odav oleks, ei juhtu kummalgi juhul. Ise tehes saab ilmselt materjali pealt väikese võidu, aga seda ei oska töö hulgaga võrrelda. Millegi kokkupanemisel selgub ikka, et mingid 10 jubinat on veel vaja leida ja sahtlis neid kindlsti ei ole. Kui need on vaja leida kümnest eri kohast, see tegevus juba selline kulu, mida ei oska mõõta.
Võib-olla kahtlus nägemuse õigsuses (materjalide valik, konstruktsioon).

Oma seletustes suuremat järjepidevust või süsteemi järgida mul enamasti ei õnnestu. Mingi asi vöib hargnema hakata kas keskpaigast vöi algusest, selgub tegevuse käigus. Suurt vahet ei ole, suund on teada.
Järjekordne elavam huvi Led valguse vastu (seda varem ka juhtunud, läks üle) tekkis paar paar kuud tagasi.

Huvi pakkusid DIY projektid selle mõttega, kas midagi oma kasti peale kohandada annaks ja mis vastaks aegamööda tekkinud oma ettekujutusele.
Alguseks vaatasin, mida uut on ilmunud aqua.ru foorumis. Kaugemale ei jõudnudki. Info täpsuse ja hulga poolest on suure kogukonna vaim väga tegus. Teoreetiline baas, mille pealt edasi olen saanud, on enamjaolt pärit sealsest foorumist . Eksitavat infot seal ette ei tule, tedmiste hulk, mis asja raja peal hoiab, on tuntavalt akadeemilise taustaga. Lisaväärtusena tagasihidlikkus mitte esimene omadus ja päev tühja läinud kui keegi pole pasunasse saanud (asja eest) - elgantne keskkond ilma irooniata. Respect.
Kui venekeelne materjal vastuvõetav on, tasub tutvuda:
https://www.aqa.ru/forum/fd1180


Materjali oli üksjagu palju ja sain oma küsimustele enam-vähem vastused, nii palju kui asjadest aru sain. Ise saab mõelda oma teadmiste piires, ja seda, mis tervikust puudu jääb, ei oska alati teadlikult otsida. See, mida tervikuks nimetan, saab olla mistahes lõik mõttest teostuseni. Iroonia on selles, et tervik ei toimi enne, kui viimane iseseisvalt mõttetu detail on oma kohale jõudnud. Juhuslikel avastustel on vahel väga oluline osa. Suuremat asja niimoodi ehitada, et alguse ja lõpu vahelt on kolmandik puudu, ei tahaks nii proovida. Kõik on võimalik, aga ei tahaks. Varasemas loominguperioodis pakkus omajagu põnevust, kui mingi jupp kusagilt vehelt puudu oli, aeg teistsugune vist.

Pikk jutt ikka see mis ta nüüd oligi, kokkuvõtteks sain mõttes otsad kokku ja on isu kunagi poolelijäänud teemat edasi liigutada. Mõte on puhanud ja veidi teravust ei teeks halba.
Õigete asjade tunnustamine ja omaksvõtmine arengu mõttes ei toimi alati piisavalt . Kahtlused ja vastuolud liigutavad mõtet paremini. LED valgustuse kriteeriumid tähtsuse järjekorras.

Kopeeritud võimalikult täpselt alllikast aqua.ru :

1. Vajalik valgustatuse tase

2. Maksimaalne kasutegur

3. Ideaalne värviedastus

4. Soovitud/sobiv/eelistatud värvustemperatuur

5. Vajalik valgusjaotus (mõeldud ilmselt punktvalguse mõju visuaalsele pildile)

6. Kontrastsete värviliste varjude puudumine (tekib akvaariumis eri spektriga Led punktide koostõõs, kus iga punkt/värv tekitab oma varju , iseloomulik kõigile LED valgustitele, kus eri värvi Ledid ja ei kasutata valgusvoo hajutamist.

Võiks natuke nuputada, mida need eelistused tähendavad ja kas ehk sellest teadmisest mingit kasu võiks saada. Esimene tõenäoline kasu oleks näha, kuidas need 6 omadust seotud on . Oma esimene ja võimalikult lihtne arusaamine asjast:

Järjestusega olen nõus, ei muudaks midagi.

1. lm/L on arusaadav ja lihtsalt arvutatav väärtus, kus valgustuse tugevus 20-50 lm/L taimeakvaariumile valitakse vajaduse järgi, mis valgusvajadusega taimed akvasse tulevad. Pigem rohkem kui vähem. Dimmerdamise vajadus väljaspool kahtlust. Valgustugevuse muutmine Led valguse juures on elementaarne. Kaasaegsete materjalidega võib sellise max lm/L tekitada, et õhtuks kalad kuivale jäänud..

2. lm/W on see omadus, mis tootja oma Led emitteri tehnoloogiasse investeerinud on. Kui väga palju tähtsamaid asju teoksil, saaks selle punkti kohta öelda, et kui just kW ei tarbi, tehku mis tahab, aga et luumenid oleks olemas !

Kasutegur suuremate võimsuste juures määrab vajaduse eralduva soojuse hajutamiseks . Kõrgem kasutegur on on alati eelistatud – rohkem valgust , vähem soojust. 2korda suurem kulu materjali peale on väike probleem sellega võrreldes, mis tähendab 2korda rohkem soojust hajutada. Väga nirud ja väga head saadaolevad Led emitterid erinevad selles osas kuni 3korda. Uued materjalid on parema kasuteguriga ja parema spektrikarakteristikuga. Hiinlaste Ebay Led materjal on päris eraldi teema, sellest ka vajalikke tähelepanekuid, hiljem.

3. Väljend ``ideaalne`` ei tekita ühtki seost reaalse maailmaga. Ideaalne võiks olla see , kui ainus käeulatuses olev mutter ja polt kokku sobivad. Valgustus tundub keerulisem asi. Mõeldud on siin tegelikult seda, et akva valgustuse CRI oleks võimalikult kõrge. See ei tähenda ,et valgus peaks alati selle max hea CRI juures olema. Mingi meeldiv korrektsioon (eraldi reguleeritavad värvikomponendid 4-5 tk vähemalt) on vajalik ja et seejuures CRI väheneb, ei ole oluline. Max CRI iseloomustab valgustis kasutatud LEDide head kvaliteeti.

4. Eelistatud värvustemperatuur CCT K ühikutes tähendab silmaga nähtavat tonaalsust soe/külm valgus vahemikus ja ei väljenda midagi materjali kvaliteedi kohta. Mageveeakvaariumi eelistatud spektri enam levinud ülesehitus tundub olevat Külm valge CW 5000...6500K+vajalikud korrektsioonid ( olenevalt isu suurusest 1..4tk) Ekstremistid on rahul ka enamaga - 6tk, spektrijoon sai sealmaal vist otsa...

Värvustemperatuur CCT ja värviedastus CRI on omavahel seotud . Sellest arusaamine on omaette küsimus, ise ei ole proovinud. Isegi kui saaks aru, seda teadmist praktiliselt kasutada ei oskaks siin.


5. Vajalik valgusjaotus (punktvalguse ja hajutatud valguse koosmõju) on kindlasti kogu teema võtmesõna ja kõik väärt arvamused graveeriks suurema plaadi peale, lähen materjali saagima – vaheag 5min.

Valgusjaotus on tõenäoliselt köige vähem käsitletud akvaariumivalgusti omadus üldse. Seda ei saa mõõta ja eraldi väärtusena ka võimatu kellelegi maha müüa. Arusaamiseks peab olema visuaalne kogemus . Punktvalgus tekitab suure kontrasti ja teravad varjud. Hajutatud valgus annab tavapärase pildi, nagu seda luminofoortorudega kastis näha on. Kumbki valgus iseseisvalt läheb pildi kontrastiga/selle puudumisega ühte äärmusesse. Kaks eri tüüpi valgusallikat koos on parem. Tekib võimalus kontrasti muutmiseks.

6. Teravad varjud Led valgusti pildis on tingitud asjaolust ,et iga tugev valguspunkt(powerled) joonistab oma varju. Sama spektriga punktide varjud ei eristu teravalt – ei sega kedagi. Eri spektriga Ledid annavad väga erinevaid värvilisi varjualasid. Selle küsimusega on nii, et päris lahendust ei ole, aga saab probleemi oluliselt siluda , kui see arvestada valgusti konstruktsiooni juba alguses. Ei ole nagu reaalne probleem, kuidas kellelegi tundub. Luminofoortorude ja MH lampidega seda küsimust ei olnud. Spetsiifiliselt Powerled valguse omadus. Valgustite tootjad selle küsimusega ei ole tegelenud. (kindlalt ei julge väita – info aqua.ru foorumist).



Eespool juba märkisin, et 2 uut mõtet olemas. Leiaks kolmanda veel, saaks valgusti projektiga alustada. Tegelikult piisaks ka olemasolevast, aga väike kahtlus on, et Led valguse kasutajad saavad veel midagi olulist lisada. Idee oleks tekitada väike diskussioon . Ise olen hulga materjali läbi lapanud ja tean asja tehnilist poolt, aga kasutajakogemust seni ei ole. Teema alajaotused saaks tekitada nende kuue punkti järgi, mis köik on olulised, võib-olla lisandub veel midagi.
Sel teemal info tulemuslik sõelumine oleneb ikkagi kogemusest. Tehniliste detailide poole pealt võin paljudele küsimustele vastata ja ei saa imeks panna, kui sama asja saab teha mitut moodi õigesti. Oleks vaja näha.

_________________
430L


Üles
PostitusPostitatud: Esmaspäev Jaan 29, 2018 12:56 
Akvarist

Liitunud: Teisipäev Veebr 23, 2016 08:02
Postitusi: 89
Pildid: 8
Asukoht: Elva
PowerLED on muidu hea küll aga nad on mõõtudelt suured ja ei saa eriti ligistikku paigaldada. Jätavad erinevat tooni varjud. Natuke parem variant oleks kasutada RGB PowerLED-e, nendega on valgus natuke ühtlasem. Mina tegin ikkagi RGB LED ribadega ja lisaks panin veel 6500K ja need roosaka valgusega taimekasvatus PowerLEDid.

_________________
360 & 51


Üles
PostitusPostitatud: Esmaspäev Jaan 29, 2018 04:24 
Moderator
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev Dets 29, 2003 12:21
Postitusi: 5555
Pildid: 6
Asukoht: Harjumaa, Kangru
Üks omapära mida olen LED-ide juures täheldanud, on nende spektri väga järsud anomaaliad. Kvaliteetsetel LED-idel pole see ehk nii hull, aga odavatel hiinakatel küll. See võib olla lausa selline, et mingi osa spektrist on täitsa puudu. Silma järgi on seda ka üsna lootusetu hinnata, kui puudub võrdlusmoment, ei saa arugi. Mul oli millalgi suurema akva valgustus LED prožektorite peal, kõik tundus olema ok. Kui vahetasin prožektorid Arcadia LED valgusti vastu, ilmusid kaladel mõned värvid, mida varem nagu polnud olemaski.
Samasugune probla oli vanasti ka luminofoortorudel, ajapikku on see korda saadud. LED-id lähevad ka järjest paremaks, mingil hetkel see pole loodetavasti enam probleemiks.

_________________
http://akvarist.eu


Üles
PostitusPostitatud: Esmaspäev Jaan 29, 2018 07:21 
Akvarist

Liitunud: Teisipäev Veebr 23, 2016 08:02
Postitusi: 89
Pildid: 8
Asukoht: Elva
Need LED prozektorid ongi tavaliselt külm valged kitsa spektriga. Sellepärast ongi parem teha RGB LEDidega et siis on valguse spekter laiem. Ma saan lülitada mitut valgust, kui panen ainult RGB siis on taimed rohelisedd ja kalad ka ilusad värvilised aga kui panen ainult 6500K valge LED valguse siis on taimed natuke kollakamad, punased kalad tunduvad oranzid ja neoonidel sinine on natuke rohekas ja punane ka kahvatum.

Milline sul see Arcadia LED valgusti on?

_________________
360 & 51


Üles
PostitusPostitatud: Esmaspäev Jaan 29, 2018 10:10 
Moderator
Kasutaja avatar

Liitunud: Esmaspäev Dets 29, 2003 12:21
Postitusi: 5555
Pildid: 6
Asukoht: Harjumaa, Kangru
vanapagan kirjutas:
Need LED prozektorid ongi tavaliselt külm valged kitsa spektriga.
Led prožektoreid on nii külma kui sooja valgusega, akvaariumi jaoks vähemalt minu arvates külm valgus sobib paremini. Spektri osas on Sul loomulikult õigus.
vanapagan kirjutas:
Sellepärast ongi parem teha RGB LEDidega et siis on valguse spekter laiem. Ma saan lülitada mitut valgust, kui panen ainult RGB siis on taimed rohelisedd ja kalad ka ilusad värvilised aga kui panen ainult 6500K valge LED valguse siis on taimed natuke kollakamad, punased kalad tunduvad oranzid ja neoonidel sinine on natuke rohekas ja punane ka kahvatum.

Olen ka mõne RGB valgustiga mänginud ja ei meeldinud, valgus tundus kunstlik, ebaloomulik. Kui võrrelda RGB LED spektrit täisspektriga LED-ga siis see ehk pisut seletab asja: https://www1.eere.energy.gov/buildings/ ... tsheet.pdf CRI olulisust võib visuaalselt näha ntx siin: http://www.westinghouselighting.com/lig ... x-cri.aspx
vanapagan kirjutas:
Milline sul see Arcadia LED valgusti on?

ARCADIA CLASSICA OTL-LED 1220 cm. Selle ostmisel sai ka pisut eeltööd tehtud, praeguseks on see kahjuks ilmselt aegunud: https://akvarist.eu/LED_soetatud

_________________
http://akvarist.eu


Üles
PostitusPostitatud: Esmaspäev Jaan 29, 2018 11:06 
Akvarist

Liitunud: Teisipäev Veebr 23, 2016 08:02
Postitusi: 89
Pildid: 8
Asukoht: Elva
Ega see asi nii lihtne ei olegi et paned aga erinevad LEDid koos põlema ja ongi hea. Nende juhtimiseks peaks ikka kontroller ka olema millega saab spektrite erinevused ühtlustada ja sobiva värvitooni reguleerida. Hea on sellele kõigele lisada veel sujuv valguse süttimine hommikul ja kustumine õhtul.

_________________
360 & 51


Üles
PostitusPostitatud: Teisipäev Jaan 30, 2018 03:44 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Kvaliteetset materjali (Ledid, mis kokkuvõttes annavad asjale kvaliteedi või piiravad seda) oleks suurema projekti juures igal juhul õige kasutada. Ebay kõige odavam kaup on hea katsetamiseks ja asjast arusaamiseks. Ei ole kahju kui midagi otsa saab. Normaalsed Ledid on praegu juba vastuvõetava hinnaga. Suure töö juures kõige odavama materjaliga tegelemine ei tasu ära. Odavamad toiteseadmed töötavad küll, kui ise ära ei vusserda.

Oma kogemus odava Ebay materjaliga väga erinev. Kõik powerledid mis kasutanud olen (150tk ehk olnud) Cree nime all ostetd, kõik ilma probleemita ja ühes tellimuses mingit toonierinevust ei ole näinud. Järgmises pundis värv muidugi täiesti erinev (mõlemad CW). See on paratamatu, et Ebay valged Ledid on väga laias vahemikus. Kolm valget eri tellimusest (oletame kõik CW) koos on kõik väga erinevad. Võimatu öelda, mis neist ``õigem`` valge on. Valged on need Ledid läbi suure kompromissi. Selle näeb võrduses küll ära, mis silmale meeldivama ja puhtama valguse annab. Erinevate asjade võrdlusel tekib alati eelistus. See kehtib ainult eraldi töötava valge ledi korral. Kohe kui täiendav värvikorrektsioon peale tuua (kõige lihtsam oleks RGB) kaotab esialgne eelistus ma tähtsuse. Mingi erinevus jääb, aga ainult vahetu võrdluse korral. Nii väikese erinevuse peale nägemismälu enam ei tööta.

Powerledidega siis jama ei ole olnud ja ei teagi kas on olnud Cree kloonid või on juhtunud originaale ka hulka. Võib-olla on osa hiina odavatest Cree asjadest nii metsaläinud partiid, et ühtegi õigesse tabelisse ära ei mahu ja ära visata ka kahju. See niisama mõte, ei tea neist asjadest midagi. Tehasest tuleb välja Led emitter ilma mingi alusplaadita. Tavatarbijal ei ole sellega suurt midagi teha. Erandjuhul on Cree emitter originaaltootja aluse peal:

Pilt

Hiina müügimees sellist asja oma elu jooksul ilmselt ei näe. Alus maksab vahel rohkem kui Led ise, oleneb isendist.
Odavate materjalide top3 hulgas on kindlasti odav Led riba smd 5630 ledidega. Seda keritakse igale poole ja midagi jõuab akva kaane alla ka. Kogemus sedasorti materjaliga ei ole olnud hea. Paljudesse kohtadesse sobib. Aastavahetuseks 5m kahest otsast üles riputada on hea. Tekitab positiivse emotsiooni ja probleeme ei ole olnud. 5630 ise on hea, kui toodetud kvaliteetselt. Odavate ribade peal olen väga erinevaid asju näinud. Sahtlis olid jupid erinevatest 5630 ribadest, kõik IP65 kestaga, erinevad valged. Panin laua peale ja väike test värvidest. Oli selline vikerkaarevärviline moodustis.
Võrdlesin seda imeasja ühe odava kuid kvaliteetse ribaga. Võrrelda saab sarnaseid asju. See erinevus oli liiga suur nii spektri kui valgusviljakuse poolest. Ei olnud midagi võrrelda, jätsin asja pooleli. Ühe pildi tegin läbi hajutusklaasi, nii on värv paremini näha:

Pilt

Alumine on norm kvaliteediga CW. Ülemine on poole väiksema võimsusega ww- soe valge.Sellist ülemist riba saaks vörrelda ainult teise samasugusega. See, et hiinlane kirjutab kuhugi Led riba peale või kaugemale numbri 5630, ei oma vähematki seost ega sarnasust originaalmaterjali - smd5630 lediga, millel on olemas tootjapoolne PDF iseloomustus ja kindlad parameetrid. Hiinlase 5630 ei ole isegi mõõtude poolest kuigi sarnane õige materjaliga. See erinevus on samasugune, kus vanad noname Powerledid 60lm/W peavad justkui konkureerima uute 180lm/W materjalidega (Cree, Philips, Samsung, Nichia). Seda vähese mõttega asja müüakse veel 5aastat, sest hinda ei ole sel juba praegu ja loodetavasti läheb veel paremaks.

Mõistlikult suhtudes ei ole vaja üht saasta teisega võrrelda. See Led ribade võrdlus oli ehk erandlik juhtum, aga odavad Led ribad võivadki olla mis iganes kvaliteediga. Sel põhjusel on Led ribade kasutamine akva valgustuses mitte hea kuulsusega. Kui juhtub normaalne kvaliteet, peaks võimalik olema. Levinud seisukohtadele tasub alati vastu hakata, kui on lootust.

Selline odava klassi ribavalgus on olemas, mille suhtes kahtlusi ei ole. Powerlediga võrreldes väga lihtsalt tehtav, oleneb kui head on tarvis. Valgusjaotuse effekti ribavalgusega ei saa muidugi teha, aga kui katsetada kahe eritüübilise valguse segamist, võib asi olla väga väärtusik. Hetkel ma ei tea mdagi analoogset, mis hajutatud valguse loomiseks paremini sobib. Iseloomu poolest asendab lumiofoortoru, muidu igas mõttes parem. Reguleeritava spektriga ja koos RGB korrektsiooniga juba väga hea pildiga. See materjal sattus laua peale väga juhuslikult :

Hard Led strip/rigid led bar/ dual spectrum

Pilt

0,9mm alumiiniumi peal 50cm pikkusega. CW ja WW sama aluse peal eraldi toitega , +ots ühine.
Mingi ime läbi kvaliteetsed Ledid peal. Niiskuskindlat versiooni ei toodeta . Sama aluse peal on saada ka smd5050 RGB, mida kasutaks selle näidatud CW WW kõrval spektri ühtlustamiseks.
Mispoolest parem, kui tavapärane 5630 IP65 silikoonkattega riba ?

Pilt

Ledide samm veidi lühem ja kaks rida kokkuvõttes ehk 2,2korda rohkem valgust.
Reguleeritav vahemikus WW...CW
Hea soojusjutivusega alus. Saab kinnitada alumiiniumplaadile ja töökindlus oleks normaalne.

RGB lisamisel on eri valguspunktide kaugus ikkagi väike ja hajuti kasutamisega ei tuleks värviliste varjude probleemi märgatavalt esile. Tegelikult vist RGB riba Ledi samm on pikem ja punktid ei asu samal joonel.
Kas kellelgi praktilist kogemust selle maerjaliga ?
Mind hämmastas tõepoolest valguse tugevus ja meeldiv spekter. Selle ostaks. Võib-olla kohe ei kasutaks, aga ostaks kindlasti. See, kui lihtne on vähegi paremat asja heaks pidada, saab tegeliku hinnangu selle diagrammi järgi:

Pilt

info allikas:https://www.aqa.ru/forum/izmerenie-svetodiodnoy-sborki-308560-page21

Kui see eelmine pilt on hea, siis ongi selge, kui suhteline kõik on. Tegelikult CRI 69 on headuse poolest päris kesine. Kõik eelnevad Led ribad olid lihtsalt päris ilma kvaliteedita.
Kuidagi juhtus nii, et AQA.ru lehel oli sama ehitusega riba üle mõõdetud (tegelikult küll üherealine ja 2CW + 1WW jadaga. Spekter sama, nii et diagramm ka sarnane. Ledid peal samad. Diagrammi ülal tabelis näidatud 2 erinevat lm/W näitab, et 1 eeltakisti iga 3 Ledi kohta sööb ära (soojuseks) nii 20% kogu võimsustarbest.

RGB riba iseseisva eraldi valgusallikana ei anna valge valgusega võrreldavat pilti. Monokroomsed Ledid annavad valgust väga kitsas spektrivahemikus, nii et punasest sinise värvini on katmata ala väga suur. Tavapärase valguse saamiseks tuleb kasutada ikka koos CW või Neutraalvalge (NW) Lediga.
On olemas smd 5050 RGBW ribad.Nende kvaliteediga ei ole tuttav. Hard bar alumiiniumi peal vist ei ole olemas. On nii CW kui WW variant. CW sobib paremini. Oleks huvitav näha, kuidas värvid väikese ala peal segunevad. Peaks päris puhta pildi andma. Odavat varianti RGBW ei ole näinud. Üks puudus peaks olema sel valge Ledi liga väike võimsus RGB osa suhtes. Loomuliku valguse häälestuses on siis heledust vähe – W max ja RGB ek 10%.

Led ribadega ei ole võimalik kompenseerida CW(NW, WW) suurt puudujääki 480-490nm peal (viimane diagramm). Selles vahemikus riba ei ole olemas. Kui siiski on kusagil, oleksin huviline.
Led ribade iseloomu kohta rohkem ei teagi huvitavat lisada. Üks võimalus on osta hea kvaliteediga Led riba sellise tootja pakendis, kus kvaliteet on kõrgema hinna sees olemas. Kindla peale toimiva asja tegemiseks oleks sobiv. Seda peaks eraldi arvestama hakkama. Mul omal ei oleks sellele variandile rakendust ja ilma vajaduseta arvutada ei tahaks.

_________________
430L


Üles
PostitusPostitatud: Teisipäev Jaan 30, 2018 08:34 
Akvarist

Liitunud: Teisipäev Veebr 23, 2016 08:02
Postitusi: 89
Pildid: 8
Asukoht: Elva
Kuidagi tunduvad need silikon kattega ribad kehvemad olema. See silikon nagu takistab veidike valgust ja vananedes muutub kõvemaks ja siis ei püsi need ribad enam hästi aluse küljes kinni.

_________________
360 & 51


Üles
PostitusPostitatud: Teisipäev Jaan 30, 2018 08:09 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Silikoonkattega IP65 ribad ei ole niiskuskindlad, nagu esialgu tunduda võib. Ikalduvad aeglaselt aga järjepidevalt. Kinnitamiseks mõeldud teip ei hoia neid ka kunagi pikemalt kinni. Head kvaliteeti ei ole näinud. Võib-olla ei sellega õnne olnud. Kasutaks materjale, kus seda viimast nii palju vaja ei ole. Võtaks asja, mis on hea alguses ja aasta pärast, õigel kohtlemisel muidugi. Ei ole selle vastu, kui silikoonribad mõnel pool hästi on toiminud.

Tegin mõned niisama pidid ka, muidu üks häda ainult. Küll ei tööta see või teine asi või lihtsalt ei sobi. Isu on ikka suureks läinud, tuleb tunnistada.

Powerledi portree tööpäeva lõpus:

Cree XPE2 620nm punane monokroomne spekter 3W

Pilt

Näeb sõbralik välja, sellises mõõdus küll natuke kahtlane. Reaalselt on väiksem.

Pesakond 2018 alguses :

Pilt

võiks iseloomustada ``väike aga väle``.


Vahepeal oli selline plaan olemas:

Pilt

8mm alus on Cree Ledidle kõige kompaktsem variant, mida oma lauanurga peal edukalt käsitleda saab. Alused ise ei ole väga kvaliteetsed, aga valge Ledi max 5W veab soojusjuhtivuse poolest välja kindlalt. o,9mm alumiinium. Hind sümboolne.
Oli mõte kvaliteetsest valikust kokku panna Full spectrum Led combo (mitte see taimespektri sinine-punane FS, kus ainult 2värvi Led kasutatakse), 5 eraldi dimmerdatavat kanalt eri Ledidega. Punktide vahe selles grupis on väike, hajutiga annaks spektrid enam-vähem kokku segada, oleks mitu asja lahendatud. Plaan jäi pidama sealmaal, mismoodi sarnase spektriga hajutatud valgus saavutada. Sama tüüpi Ledide peal punktvalguselt üleminek hajutatud taustvalguseks ei ole nagu tehtav. Asi peab mingisse reaalsuse raami mahtuma. Pole lugu, järgmine plaan juba olemas.

Tehnilselt mismoodi Ledid aluse peale või maha saavad. Ega nad kogu aeg edasi-tagasi ei pea sõeluma, selline küsimus võib vahel harva ette tulla. Ise kasutan väikest fööni:

Pilt

Võimalused erinevad:
http://www.instructables.com/id/How-to-Reflow-Solder-an-LED-Emitter-on-a-PCB-or-MC/

_________________
430L


Üles
PostitusPostitatud: Neljapäev Veebr 01, 2018 11:42 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Tähelepanek, mis mille väärtus võib olla asjade arengus vähemalt väga suur:

Pilt

Kui keegi tuleks õhtul vastu, kott seljas ja pakuks mingit asjandust, mis teeb täpsel seda mis eelnev graafik näitab, ma usun, et ostaks ära ja telliks teise veel :) . Hiljem uuriks, mis kotist välja tuleb. Usk peab olema. Sellega kõik korras praegu.

See kõverik tekitab häid mõtteid. Erinevatest Ledidest sellise spektri kokkusaamine ei ole keeruline. Oluline, et selline spektrijoon saadakse ühe Ledi kasutamisel. Algmaterjali autori väitel selline asi tõepoolest olemas ( существует в природе ). Spektri iseärasuseks on 480nm suure tühiku puudumine ja CW Ledi kohta väga hea punase osa tase 620-630nm alas. Juhtum võimaldab hetkel täiesti loomingulist suhtumist, mõte ei ole millegagi piiratud - ei ole teada, mis loomaga tegu. Enne näinud ei ole sellist. Karva jaotus ütleb, et CW ja erakordselt elujõuline. Tegelikult nakitsesin pildi ühest servast vähemaks ja puuduvat osa kohe ei leiagi üles. Tähelepanuväärne, et originaalmaterjali juures juhtus täpselt sama veidrus. Järgmiseks korraks puudus parandatud :) .

Võrdluseks üks tavaline taimespektri Led
Pilt
Tuntud asi, ei midagi uut.

Koos uue ja olulise asjaga samas mõõtkavas ühtlustatud 460 nm taseme järgi:

Piltraalses v

Siit on näha, mispoolest tundmatu CW valge valgus erineb taimekasvatuseks loodud Ledist. See annab ettekujutuse, et silma jaoks neutraalses ilma korrektsioonita (näiteks RGB) CW valguses on punase osa 2-3 korda väiksem, kui taimekasvatuseks mõeldud Ledil. Kunagi on olnud mõte ehitada valgus kahest eraldi juhitavast osast. Taimedele üks, visuaalse pildi jaoks teine - võimalikult hea täis-spekter. See ei tundu enam hea mõte. Taim saab oma valguse kätte tavalisest valgest valgusest.

Üks uus mõte veel: Kuna akvaariumivalgustuse põhikomponent viimaste laekunud teadmiste järgi on kindlsti CW (Päris edukalt saab teha ka Neutral White + vajalikud korrektsioonid, seda olen proovinud), siis on väike kahtlus, kas CCT 6200...6500 siiski liiga külma tooniga ei ole ? See kahtlus on mul arvatavasti jäänud sellest ajast kui väga puuduliku spektriga odavad ja tugevad hiina CW Ledid valgustite sees levima hakkasid. Sedasorti materjal, mida ehituspoed praegu töökohavalgustina müüvad. Võimalus spektri alumist osa tugevamalt näidata võiks ikkagi olla. Selles asjas järgmine plaan:

1. CW valgusele lisatakse reeglina 620-630nm punane. Ei ole tähtis, kui hea see CW ise on. Lisatakse vastavalt vajadusele, see tähendab oma arusaamise järgi. Punase lisamine parandab pilti väga palju, taimedele ka vajalik, aga CW/WW suhe suurt ei parane.

2. Kõige lihtsam ja arusaadavam on eraldi WW Ledide lisamine. Võimsuste suhe suhe nii 2+1.... 3+1.

3. Natuke uuem ja huvitavam oleks kasutada mitte väga ammu ilmunud PC Amber spektriga Ledi. (Amber ja PC Amber täiesti erinevad asjad. PC Amber tundub olevat tavalise Amber luminofooriga versioon ja tehtud selleks otstarbeks, mis praegu jutuks.).

Huvi pakkuva PC Amber ja CW suhe on ennustatav:

Pilt

Midagi ütleks isegi selle kohta, mispärast PC Amber parem tundub:
Mõju on väga sarnane võrrelde WW Lediga, see erinevus, et PC Amber liigutab täpsemalt seda spektriosa, mis sooja valguse taju kõige rohkem mõjutab. WW kasutamine veab tuntavalt kaasa ka rohelist, mis ei ole vajalik . Minu arust oleneb see valik palju CW Ledi kvaliteedist, ehk kui hästi CW madalamaid lainepikkusi välja annab. Kui CW ja WW spektri rohelist osa ülearu kordavad, ei ole vist hea.

Rohelise osa esiletoomiseks on ka isemoodi informatsiooni, mis päris oma aruga ei tulekski pähe. Proovimiseni ei ole jõudnud aga materjal peaks peagi laua peale jõudma. Asjanduse nimi on Turquoise 500-510nm Led. (Vahel aetakse segi nimetusega Cyan Led, mis on tegelikult järgmine aste rohelisest sinise spektriosa poole 495-500nm). Huvitav nähtus, mismoodi saab rohelise ülemisel piiril olev monokroomne Led silma jaoks rohelise küllastust meeldivalt tõsta. Päris ``õige`` roheline ikka seal 520-530nm. Rohelise-sinise spektriosa üleminek pidavat olema silma jaoks väga tundlik ala. Turquoise 500-510nm kasutamisel tavalist 530nm rohelist ei lisata, muutub ülearuseks. 10nm erinevust on oluline. Seda peaks ise nägema, julgeks täpsemalt kinnitada. See aeg juba kusagilt paistab.

Veel üks uudis, mis ei tundu kõige parem: Laua peal olid täna Led konverteri proovimiseks käigus Cree NW 5W Ledid 8tk järjestikku. Sisselülimisel väikese võimsuse juures läks üks neist lihtsalt suitsema ja toimus täiesti imepärane muutumine: NW Led peale mõõduka suitsukoguse lahkumist töötas edasi nagu WW spektriga Led ja nii õhtuni välja. Päris kahtlen, kas hiinlaste odavat materjali on mõtet suures projektis kasutada. Kui oma suure akva kaanega pean hakkama edasi-tagasi väntama, see visioon ei ole hea.

_________________
430L


Üles
PostitusPostitatud: Reede Veebr 02, 2018 12:19 
Akvarist

Liitunud: Teisipäev Veebr 23, 2016 08:02
Postitusi: 89
Pildid: 8
Asukoht: Elva
On sul ka mingi vigur millega seda LEDide lubatavat spektrit mõõta?

_________________
360 & 51


Üles
PostitusPostitatud: Reede Veebr 02, 2018 12:57 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Ei, sedasorti vigurit ei ole. Kui oleks, mõõdaks kõike, mis vastu tuleb. Normaalsed asjad on tootja manualis piisavalt iseloomustatud. Need materjalid, mida üheski hingekirjas ei ole täheldatud, on harjutamiseks mõeldud ja mõõtmine kinnitaks seda oletust. Mõõtmine oleks põhjendatud terve valgusti hindamisel, näeks kuidas eri komponendid kokku sobivad. Ega sellest suurt ei muutu. Odav pooletoobine luksmeeter on küll päris vajalik vahel. Mingit arukat mõõtmist ei ole ette tulnud, niisama proovinud, kuidas hajutid või reflektorid valgusvoogu muudavad. 10-15% muutusi silm ei fikseeri. Luksmeetriga saab aru, kuhupoole asi liigub. Peamine, et huvitav oleks ja mõttetud asjad kõigepealt ära tunneks. Sisuliste asjadega tegelemine ei õnnestunud vahepeal, ehk olukord paraneb.

_________________
430L


Üles
PostitusPostitatud: Laupäev Veebr 03, 2018 01:45 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Eelmise piltmõistatuse vastuse juurde alguseks:

Pilt



Ja olevatki juhtunud, et üks sedasorti isend kätte saadud ja kohe ära mõõdetud. Nii palju kui mõõta osati. Enam kui küllalt. (AQA.ru)

L2C5-FS001211E1900
Pilt


L2C5-FS001211E1900 / L2C5-FS001208E1500
Toodetakse 2 eri mõõtu. Võimsuse erinevus

Tootja avaldas selle Led sarja sept 2016. Küllalt uus asi. Ei ole võimatu, et peale Lumileds kellelgi veel sama iseloomuga Led juba olemas on. Väikesed tootjad sellist vigurit teha ei oska, muidu oleks see juba ammu juhtunud.

Nähtud CW CoB Led on sellest Fresh Focus sarjast ainus, mis akvaariumi peale või tavavalgustisse sobib. Kõik ülejäänud on väga spetsiifilise valgusega ja sobivad ainult selleks, milleks loodud.

https://www.mouser.ee/new/lumileds/lumileds-luxeon-freshfocus-led/


Pikem teema sellest, kuidas L2C5-FS001211E1900 tõenäoliselt esimest korda akvaariumi peale jõudis ja seeläbi käesolev teema idanema hakkas :

https://www.aqa.ru/forum/sdelal-nakonets-svetilnik-315648-pagffge1


saadavus: võimalik tellida paljudest eri kohtadest. Mõtlesin, et ikka PC Amber Led ( Cree XPE versiooni leidsin ainult Mouser´i kataloogis) ka vaja proovida. E1900 CW hind tundub Mouser´i kontoris parem kui mujal. Ei ole enne sealt tellinud. Mis ikka juhtuda saab ?

https://www.mouser.ee/ProductDetail/Lumileds/L2C5-FS001211E1900/?qs=%2fha2pyFadugdjVTy6m7UOVeaP%2fN0jAwfvp0Cr143mtq8kV3SVpNPSzurGdcne7XY

Olen nõus väitega et nii CCT kui CRI tähtsus on akva valgustuse juures üle hinnatud. (võrdluseks kasutegur lm/W ja valgustugevus lm/L , mis on tähtsuselt esimesed asjad, millest vaja aru saada). Loetavad numbrid tekitavad alati isu asju paremuse järgi reastada. Tundub effektiivne tegevus. See on iga teema juures samamoodi.
Numbrite võrdlemiseks ei ole vaja teada, mida need tähendavad. See võimalus piirab matrjali mõistlikku kasutadamist.
Tõbisest materjalist hea asja tegemine on sportlik huvi või ajaraiskamine.

Kõrgema CRI väärtusega algmaterjal tundub hea selle poolest, et väikese lisakorrektsiooniga ongi olemas ühtlane valgus visuaalse pildi jaoks. Kas see kõige parem tundub, oleneb lihtsalt vaataja eelistusest ja kogemusest. Kõige parem on see, mis endale rohkem meeldib. See on õhtul ja hommikul erinev ja iga kasutaja jaoks ka erinev. See arusaamine tuleb kohe, kui tekib võimalus lisakanalitega värve muuta. Mis seejuures CCT ja CRI teevad, ei ole mingit tähtsust. Sellist asja, nagu ``õige valgus`` ei ole olemas akvaariumi juures.

CRI teises ( mittesoovitavas) äärmuses käib sama asi nii, et RGB riba (ainus, mis seal kaane all veel töökorras on) dimmerdamisega saame sellise valge valguse, mis ühes kindlas punktis enam-vähem sobib, kuigi pooled värvid on puudu ja ülejäänud väga suure moonutusega. Kõigega on võimalik harjuda.

Esimese võimaluse juures, kus aluseks on hea kvliteediga CW, saab värvustemperatuuri muuta lisakanalitega (ükskõik kuidas ja millest see korrektsioon kokku on pandud, peamine et kõik kanalid dimmeriga oleks) ja kogu värviedastus säilib päris hästi. Kui tõepoolest vaja on, saab CW põhivalguse välja lülitada ja lisakanalitega teha mis tahes.

Võimalik, et RGB ribal on oma mõte iga valgustuse juures. Red lisamine on alati vajalik. Green- ? ei oska arvata, erieffektina teeb midagi, valget valgust ei paranda sellega. Blue viib CCT kõrgemale CW poole. See vajadus oleneb, mis CCT kasutatud külma valguse Ledil on . Neutral White + B on ok.

Üks asi, millest ei ole aru saanud: kas 6200-6500K CW põhivalgusele on mingit mõtet lisada veel B ledi sinise osa tõstmiseks ?
CW aluseks olev 450nm (Royal Blue) on niigi tugev, sedasama veel lisada ei tundu õige. Sellest veel lühem lainepikkus läheb kohe UV juurde ja akvas ei ole materjali, mis seda näitaks ? On võimalus lisada 470nm (Blue) , mis alguseks ühtlustab spektrit ja tugevamal lisamisel hakkab kordama 450nm ala. Seda 470nm sinist koos CW põhivalgusega olen ühes projektis proovinud, aga olulist mõju ei näinud. Võib olla ei olnud selles akvas lihtsalt valalikku sisu effekti nägemiseks. Võib-ola saatis hiinlane lihtsalt need Ledid, mis parajasti olemas olid. Ei olnud omal neid eraldi võrrelda 450 vs 470nm. Tundub natuke sedamoodi asi, mis paberi peal töötab aga tulemusena ei ole näha.

Meeldib selline asjade käik, kus järjest keerulisemaks minev arutlus hakkab ühelt maalt minema lihtsamaks. Asju ei saa muuta lihtsamaks sel viisil, et lähemast servast võtaks ühe kolmandiku maha ja saaks jõukohase tegevuse. Muudatuste mõju on vaja ette näha ja aru saada, kui paju lõpptulemus lihtsustamisel hävib. Luminfoortorud olid hea materjal. Nendega oli võimatu midagi valesti teha. Töötavad ju praegugu veel hästi ja niipea ei kao ära. Muudatuste tegemiseks peab mõjuv põhjus olema. Lihtsalt niisama ei ole vaja.

Ise olen luminofoortorusid kunagi vahetanud sellises koguses, et ei tahaks seda kuhja näha. Ei näinud, et see protsess mind väga edasi oleks viinud. Väsimus tuli peale ja kokkuvötteks ei saanudki oma 430L hi-tech kasti taimekasvatuse poolest käima. Kasti kõrgus 70cm ei peaks valgusele sellist mõju avaldama, et T5 torudega kuidagi vedama ei saa. Päris nulli lähedale tulemus ei jääud aga midagi sellist, mida ette kujutasin, ei toimunud ka kunagi. Paar aastat tagasi otsustasin, et ühki uut ega vana toru (üldse mistahes helendavat toru) enam näha ei taha. Mõte oli teostatav.


Viimasena nähtud CoB led oli siis see moment, millest alates Led valguse ``kontseptsioon`` kosuma hakkas. Suure võimsusega CoB on kaane all kasutamiseks keeruline materjal ja torude asenduseks ei saa kasutada. Võimsust on asjal nii palju, et lm/L arvutamist võib kunagi hiljem teha. Valgust tuleb just nii nagu dimmerist peale keerata. Töö hulk on suur, aga proovin teha asja, millega tulevikus rohkem tegelema ei peaks. Saaks juba ükskord kasti nii käima, et visuaalselt asjal mingi mõte oleks. Heameelega näeks, kuidas mõni taim kastis kasvab. Seda ei ole juba ammu juhtunud.

Teostuse muudab keerukaks akva kaane õnnestunud konstruktsioon, käigus olnud rohkem kui 10aastat ilma probleemideta. Sama Led materjali peal rippvalgusti ehitamine oleks kordades lihtsam – vähem piiranguid. Kaane all on palju faktoreid, millega arvestama peab. Õhuniiskus, veepritsmed, soojuse ärajuhtimine, juurdepääs asjadele, mille töökindlus võib olla natuke vähem kui 100%.

Infot lugemiseks tiksub juurde selle järgi, kuidas asjad liiguvad. Praktiliste tegemisteni läheb, kui materjalid koos ja mingid demo jupid kokku pandud. Alguses oli plaan kõik kohe kaane külge kruvida ja ilma testimiseta kokku panna. Läheb keeruliseks. Paljud materjalid ei ole enne laua pealt läbi käinud ja akva kaane all on vaba ruumi täpselt nii palju, et peale kõigi Led asjade paigaldamist ei mahu seal hiir ka liikuma. Sellistes oludes midagi proovida ja häälestada ? Enamus materjali on siiski enne laua peal vaja ühendada ja proovida. Kõik tegevused laua taga projekti arengu ulatuses. Selgub erinevaid vajalikke detaile, mis võivad paljudele abiks olla. Eraldi võttes ei olegi nii spetsiifilise iseloomuga detaile, mis ainult selle projekti juures kasutatavad. Seda saab siis näha kui lihtne terviku iga osa eraldi võttes on. Eraldi asjad on arusaadavad, kogu pusa tundub kahtlane. Teistmoodi ei saa neid asju ehitada.

Projekti taustainfo tutvustamisega pigem see häda, et süsteemi loomisega on raskusi. Ei tahaks sama asja mitu korda üle seletada aga kuna kõik asjad on omavahel väga seotud, võib juhtuda.
Materjal on jõukohane. Edeneb samamoodi (jõudumööda). Kiiresti ei saa midagi.

_________________
430L


Üles
PostitusPostitatud: Laupäev Veebr 03, 2018 03:20 
Akvarist

Liitunud: Teisipäev Veebr 23, 2016 08:02
Postitusi: 89
Pildid: 8
Asukoht: Elva
käpik kirjutas:
Kaane all on palju faktoreid, millega arvestama peab. Õhuniiskus, veepritsmed, soojuse ärajuhtimine, juurdepääs asjadele, mille töökindlus võib olla natuke vähem kui 100%.



Aga sa ära panegi midagi kaane alla.
Saab ju teha klaasist kaane ja panna kogu valguse hoopiski kaane peale. Saab kõik võimalikult vee ligidale ja nii jõuab ka rohkem valgust põhja.

_________________
360 & 51


Üles
PostitusPostitatud: Neljapäev Veebr 08, 2018 12:59 
Akvarist
Kasutaja avatar

Liitunud: Neljapäev Dets 08, 2005 02:27
Postitusi: 475
Asukoht: Pärnu
Hard LED strip 5730 + kaherealine ww+cw, millest varem natuke juttu oli. Oli mõte proovida, kuidas koos toimivad. Midagi vajalikku siin selgub. Katse ülesehitus ja materjalid on seotud oma projektiga. Midagi eraldi ehitama ei hakanud.

Pilt

Selline materjali kooslus (max võimsusel - 12v pinge ) 2CW + 2WW + 1R / numbrid näitavad võimsuste suhet neil ribadel / on nii enam-vähem hea. Kokku 3 kanalit dimmeriga oleks kasutatav ja ilmselt kõige minimaalsem variant LED valgusega alustamiseks. Valged Ledid on spektri punases osas alati nõrgad. See ei ole alguses niiväga tunda. Vahe saab selgeks punase lisamisega. Siis on näha, et see on vajalik.
Tegelikult on veel mõned spektriosad, mida võiks lisada, aga punase effekt on kõige suurem. Sellest edasi oleks katsetamise küsimus ja Led ribade valikus ei ole selleks midagi head võtta.
Üldiselt ollakse rahul ka lihtsalt CW+R, kuigi selle Dual Led WW+CW ribaga saab palju paremad võimalused.
Pilt hajutusmaterjali kasutamisel:

Pilt

Led valguse hajutamisel võib olla isegi mõte hea asja ehitamisel. Selle küsimuse kohta väga head infot ei olegi leidnud. Piirdun oma arusaamisega, ja vaatan, mismoodi materjalid koos toimivad.
Hajuti kasutamine akva valgustite peal on vähe levinud vist kahel põhjusel:
1. Ei ole päris selge, milleks seda vaja on.
2. Kui eelmisest punktist õnnestub vajadus välja selgitada (suhtumise küsimus, ei saa öelda mis õige või vale), siis kahtlus tekib hajutamisel kadumaläinud valgushulga suhtes. Kadu tundub olevat vähemalt 20%. Valgust on alati vähe ja seda niisama mitte päris arusaadaval põhjusel hävitada ei tundu hea mõte.


Led on siiski piisavalt terav valgusallikas ja väike kadu ei peaks vajaduse küsimust eriti kallutama. Peamine on siis aru saada, kas hajutamisel mingi nähtav mõte on.

Led riba tundub ise juba selline rahulik valgusallikas, mis justkui annabki ise hajutataud valguse. Kahtlesin, kas on midagi üldse proovida selle materjaliga.

Hajutusmaterjaliks kasutasin 2 erinevat selleks otstarbeks tehtud asja :

Pilt

3mm Plexiglas Satinice 0D010DF ja LCD arvutikauvatites kasutatavat taustvalguse hajutuskile 0,2mm paksusega.
Vanast kuvarist (kui väga kiire on, saab uuest ka) vajaliku materjali kättesaamine:

Pilt

Esimene kile altpoolt, plex plaadi peal. Kile läikiv pool käib valgusallika poole, teine pool on mattpinad. Led valguse hajutamisel ei saanud aru, et erinevust oleks, mispidi kasutada. Sellest arusaamiseks mingeid teadmisi vist vaja.

Kasti peale lähevad Led ribad sellise konstruktsioni sisse:


Pilt

Alumiiniumist U-profiil 40*20mm Siselaius väga täpselt nii palju, et 3tk mahuvad. 0,1mm varu ehk jääb.

Vabas õhus see 2reaga CW+WW max võimsusel soojeneb kuni 60°C. See tähendab, et sedasorti alumiiniumalusel riba ei tohiks kasutada ilma täiendava jahutuspinnata. Selgem vajadus tuleb teadmisest, et see 3riba kooslus tarbib kuni 72W/m.

Kasuteguri kohta ei oska öelda, ega valida ei ole muud, tuleb rahul olla . Powerledi peal hajutatud valgust ei oska teha, praktiliselt ei ole teostatav. Siin on juba päris raske tõsiselt väita, et Led riba kindlasti ei sobi valgustuse ehtiamiseks. Võib vabalt võrrelda T5 luminofoortoruga. Õige küsimus oleks, miks mitte osta valmis Led toru ? W/m, spektri valik, dimmerdamise võimalus ? Led toru kasutamisel on need võimalused väga piiratud. Dimmerdamise kohta ei teagi täpselt, aga esimesed 2 olulist omadust ei lase Led toru kasutada. Tegelikult oleneb vajadusest.

Kahe erineva hajutusmaterjali võrdlus. Kaugus Led ribast 5mm:

Pilt

vasakul kile, paremal 3mm Satinice 0D010DF. Hajutus sama, õhuke kile laseb valgust paremini läbi, kadu väiksem. Muus osas toimivad sarnaselt. Kasutamiseks sobivad mõlemad.

U profiil on saadud 20*40 karbi lõikamisel. Katteks läheb 50mm akrüültorust saetud riba. Ühest torust saab neid 3tk. See ei ole mõistlik lahendus, need asjad olid varem tehtud ja saab nüüd ära kasutada. Kate on vaja hiljem hermeetiliselt kinnitada.

Pilt
Pilt

Hajutuskile toetub profiili sisenurkadesse ilma lisakinnituseta. Hajutuse effekt vs valguse kadu oleneb kile ja Ledi vahelisest kaugsest. Optimaalne tundub 1-1.5 cm selle lahenduse juures:

Pilt

Kile lõikamine:
Pilt

Siin Ledi heledus dimmeriga maha keeratud, muidu ei saa arusaadavat pilti:
Pilt

Siin peaks küll natuke seletama, ka see hajutamise küsimus mingisugust silmaga nähtavat tulemust annab. Sellise materjali kasutamisel on tööhulga erinevus selle ühe kile lisamine konstruktsiooni. Asjade mõttekust/vajalikkust saab vahel hinnata selle suhte järgi, kui palju jama tuleb näha vs mis kasu saadi. Praeguse näite juures ei ole kasu hindamine nii selge. Pigem oleneb hindajast.

50cm Led riba valgusti jagasin pooleks. Pool hajutiga, pool ilma. Akrüülist kate valgusti peal ei muuda pilti, see mõlemal poolel ühine:

Pilt

U-profili servad toimivad reflektorina. Ledi kasutegur sellises karbis on madalam, kui vabas ruumis.

Eesmärk kuidagi hinnata, kas hajuti parandab midagi visuaalses pildis. Kujundasin väikese testikeskkonna:

Pilt

Vahesein kahe eri valguse vahel selleks, et erinevust paremini näha:

Pilt

Vasakul hajutamata valgus nii, nagu Led riba seda iseseisvalt otse välja annab. Led riba Ledide hulk on väga suur, ja usuks, et kokkuvõttes on taust päris ühtlaselt valgustatud. Tegelikult annab iga Led eraldi oma varju. Kogu tausta peal olev muster liigub objektiga kaasa ja muutub triipude laius oleneb asukohast valgusti ja tausta vahel.

Pildi paremal poolel on varjud väga vähe nähtavad. Parema pool valgustugevus läbi hajuti ka 20% väiksem. Probleem ei ole suur, aga natuke üllatav, et Led riba sellist erinevust näitab. Seda, et Powerled valgustus tugevad ja värvilised varjud annab, seda on nähtud küll .


Suurem pilt vasakust poolest:

Pilt

Täiesti võimalik, et nähtus ei sega kedagi ja nii väikese asjaga ei pea tegelema. Oluline on võimalust ette näha. Powerledide kasutamisega läheb asi huvitavamaks. Küsimuse olemus on sama. Sedasorti varjude tekkimine ei sarnane loodusliku pildiga, kus igal asjal on üks vari, mis annab väga elusa vaatepildi. Akvas päris sellist valgusjaotust teha ei saa(mõistliku jõupingutusega).

Lihtsamaid asju on nähtud, proovin oma projektis seda varjude tekkimise protsessi natuke paremini lahendada. Mõte on selline, et lisaks hajutatd valgusele mõtlen lisada 2 suurt Powerledi gruppi , mis visuaalse pildi elavaks muudavad. Põhimõte on täpselt sama, mis kunagi kasutatud luminofoortorud + MH.

_________________
430L


Üles
 [ 17 postitust ]  1, 2  Järgmine

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

PHPBB Archiver