Akvaariumi mõõdud:laius: 126 cm
sügavus: 45 cm
kõrgus: 60 cm
arvestuslik vaba vee maht: ~250l (st. pinnase kõrgus ja ülemine äär maha).
Materjal ja hinnad:klaasid: 8mm karastatud ühekihiline klaas (hind kokku ~1500 kr)
raam: alumiiniumnurgik 25x25x2mm (400 kr)
krunt ja värv raamile (~140 kr)
silikooni 3 tuubi (~150 kr)
Nagu teada on iga tõsisel akvaariumiomanikul tahtmine suurem ja uhkem akvaariumikast soetada. Sellest kripeldavast soovist johtuvalt sai samuti planeeritud oma väikesed akvaariumid asendada ühe suurema ja esinduslikuma veekastiga. Kuna selle asjaga otseselt kiire ei olnud ja hobi peale suuremaid summasid rahasid korraga välja käia ei olnud võimalik, siis jäi loomuliku lahendusena üle kast ise kokku kleepida. Et teistel oleks kergem otsustada kas see asi vaeva ära tasub, siis alljärgnevalt ülevaade tegemistest.
Kõigepealt tuleb tutvust teha materjalidega ja nende kokkusobivusega. Üleval pildil proovisin Penoseali akvaariumisilikooni tugevust - venivus oli igaljuhul vägev. Ka katkitõmbamiseks tuli riba päris kõvast sikutada. Teiste tootjate spets akvaariumisilikoone ei ole kahjuks jõudnud veel tegelikus elus kasutada, kuid arvatavasti nende erinevused ei ole suured. Märkusena võib juurde öelda, et silikooni valides vali kindlasti akvaariumile mõeldud silikoon - näiteks poole kallim (120.-) tugevat nakkumist ja vastupidavust lubav universaalsilikoon (ka klaasi kleepimiseks mõeldud) hakkab akvaariumi juures kasutades päris ruttu lekkima.
Nakkumine klaasiga. Kleepus 'megalt' - silikooniriba keeldus klaasilt eemaldumast ja katkes. Sinise ringi sees on see osa mis klaasile järgi jäi. Peegli pärastine puhastamine oli üsna vaevanõudev
Väiksed trikid karastatud klaasiga (8mm). Klaasile võis julgesti otsa astuda ja ka hüpata - klaas paindus sujuvalt maani. Ilmselt väitel, et karastatud klaasi võib akvaariumiehitamisel lugeda sama tugevaks kui 2-korda paksemat tavalist klaasi, on tõepõhi all.
Nagu katsetest silikooniga selgus, on selle eemaldamine klaasilt üks ebameeldiv ja pikaldane töö. Selle vältimiseks sai silikooniribaga külgnevatele aladele veetud maalriteip. Minu silikoonimisoskuse juures on see ennast hiljem alati õigustanud...
Silikoonimummud - üks väga hea idee. Fikseerivad kokkupanemisel klaasid omavahel õigele kaugusele. Peale tahenemist tuleb õigesse mõõtu lõigata (tasandada). Idee eest suured tänud Hennule, kes selle proffide saladuse välja lobises
Suurema akvaariumi kokkupanek on tänu silikooni suurele sitkusele üsna lihtne. Klaasi serv tuleb katta silikooniribaga ja paika tõsta. Peale paigaldamist see vabatahtlikult enam eriti ei liigu. Fikseerida tasub vaid ülemised servad - kasvõi selleks, et kast korralikult täisnurka jääks.
Kõrvaloleval pildil on proovikokkupanek - all olev raam sai tegelikult paika pandud alles peale klaaskasti liimimist ja tahenemist.
Kast vahetult peale kokkukleepimist. Alus millel liimitakse, peab olema enamvähem sile ja ei tohi kiiva hoida. See on eriti oluline juhul kui akvaariumile raami ei ole planeeritud. Hiljem vee raskuse all annavad klaaside nihked ja kiivasus ennast lekkimise läbi kiiresti tunda.
Esimene silikoonimine oli jube - käed olid väsinud ja kvaliteet jättis soovida. Kaks soovitust:
lõika silikoonituubi ots sobivast kohast maha - nii et väljavoolav silikooniriba oleks kohe õige paksusega;
osta korralik, hästi käesistuv silikoonipüstol. Vaatamata suhteliselt ühesugusele väljanägemisele on nendega töötamise mugavus väga erinev.
Pildil on näha, et mõnest kohast on silikooni liiga palju saanud, teisest kohast aga napiks jäänud. Kõige kehvemad olid kohad, kuhu õhumull sisse oli jäänud. Sellised kohad tuli veel poolkuivanud olekus süstlaga silikooni täis lasta. Järgijäävat süstlaauku ei tasu karta - see tuleb samuti silikooniga täita. Kasutatav silikoon nakkus ka juba kuivanud silikooniga väga hästi, nii et selles suhtes probleeme ei ole.
Silikoon, mis väljapoole valgus tuleb hiljem maha lõigata.
Kasti sissepoole vedasin veel täiendava silikoonitihenduse. Esiteks oli seda vaja oma kehvasti väljakukkunud esimese silikooniriba varjamiseks ja teiseks lisakindluse saavutamiseks. Riba katab klaasi umbes 4-5 mm laiuselt ja tänu maalriteibile sai sellele anda sirge ja korraliku välisilme. Ise tehtud, hästi tehtud
Raami lisamine. Enne raami lisamist kuivas kast paar päeva - keeramiseks vajaliku tugevuse saavutamiseks. Raamile sai samuti eelnevalt tehtud suur hulk silikoonimumme ja need enne paikapanemist ühetasase(ma)ks lõigatud.
Põhjaraami paikapanek. Raami ja klaasi vahele jääb umbes 3mm tihedalt täidetud silikoonipadi. See peaks kompenseerima alumiiniumi ja kaasi erinevast soojuspaisumisest tekkivad pinged ja samas klaasid piisavalt tugevalt omavahel fikseerima.
Alusraami pressimine vastu klaaskasti. Siinkohal kuluvad marjaks ära euroliitu astumise varud.
Raskus peab olema piisav, et silikoon ühtlaselt laiali valguks ja üleliigne osa sellest eemalduks. Silikoonipadja liiga õhukeseks muutumist takistavad raamil olevad paksusmummud (vaata mõni lõik ülespoole).
Ja lõpuks on kast koos ja kiirkorras üles seatud. Tegelikult jäi akvaariumikasti valmimise ja vee sissevalamise vahele oma pool aastat. Lihtsalt vahepeal ei olnud aega asjaga tegeleda ja akvaariumialuse kapi ehitus osutus üsna töömahukaks. Kõrval paistab natuke vana 70l akvaariumist - hmm, enne tundus see päris suur olevat
Ja nüüd tuleb veel kunagi leida aega lambi ehitamiseks. Oeh.
PS. Akvaariumi sisu ei tasu väga kriitilise pilguga vaadata - floora ja fauna on sinna tõesti kiirkorras ümber tõstetud, kuna ajutises varjupaigas kippusid gupid vedru välja viskama. Korralikult sai paika pandud vaid kolmekihiline põhi - loodetavasti peab see järgmised 2-3 aastat kenasti vastu.
Kostivere. Oktoober 2004.
Ehitas: Tõnu Oga